Ledoborcem na Severní pól
12. 07. - 24. 07. 2020
  • 12. 07. - 24. 07. 2020
  • 23. 07. - 04. 08. 2020
  • 03. 08. - 15. 08. 2020
13 dní
1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
699 000 Kč

Ledoborcem na Severní pól

Poznáte sílu ledoborce. Zažijete zvláštní pocit věčného dne s pozorováním polárního života a možností nejsevernějšího koupání.

  • dobytí severní točny na nejsilnějším ledoborci světa
  • prohlídka plavidla včetně atomového reaktoru
  • nádherné scenérie z ptačí perspektivy během letů helikoptérou nad ledovým příkrovem
  • možnost zaplavat si na severním pólu

Itinerář zájezdu

  • 1. den PRAHA - MURMANSK
    Odlet z Prahy do Murmansku, transfer do hotelu, ubytování. Nocleh.
  • 2. den MURMANSK - VYPLUTÍ
    Snídaně. Transfer do přístavu, nalodění na atomový ledoborec 50 Years of Victory, seznámení s lodí, vyplutí na sever.
  • 3. den BARENTSOVO MOŘE
    Plavba Barentsovým mořem, odborné přednášky k arktické přírodě, pozorování velryb a ptactva. Postupně se začínají objevovat první plovoucí kry, až se hladina oceánu uzavře ledovým příkrovem a ledoborec nastoupí svoji plavbu k pólu zamrzlým oceánem.
  • 4. - 6. den PLAVBA NA SEVER
    Plavba v kurzu 0° a probíjení se zamrz lým Severním ledovým oceánem. Během plavby se konají polárnické přednášky. Organizovány jsou i průzkumné lety vrtulníkem k obhlídce zamrzlého oceánu z ptačí perspektivy, trhlin v ledu a morfologie ledového pole. Čas k pozorování měnící se ledové struktury, polynjí – trhlin v souvislém ledu s volným mořem. Na ledových planinách se mohou vyskytnout tuleni a lední medvědi.
  • 7. den SEVERNÍ PÓL 90°00’00”
    A je to tady! Magický vršek naší planety, sen mnoha dobrodruhů a odvážlivců, kteří ve velké míře za svoji touhu zaplatili životem. To bylo kdysi. Ještě před pouhými sto lety neprobádané a zcela nedostupné místo. Magické místo, jehož tajemná krása jakoby pocházela z jiných světů. Bod, kolem kterého se doslova otáčí celý svět. Bod, kde v tiché nehybnosti stojí i hvězdy a kde všechny cesty vedou na jih. Není mnoho vyvolených, kteří měli tu možnost stanout na severním zeměpisném pólu. A my se dnes přiřazujeme k té hrstce šťastlivců! Vystupujeme z ledoborce na ledovou pláň, na bodě se souřadnicemi 90°0'0'' je vztyčen polární ukazatel a pak následuje fotografování a vychutnávání si onoho okamžiku. Jsme tu! Na oslavu se nám připravuje pravé polárnické barbecue, a ač je to neobvyklé, tak pokyn před výstupem zní plavky s sebou. Nejsevernější koupaliště světa se nám zrovna otevírá jen pro ten dnešní den, byť je určeno hlavně pro otužilce. Ale kdo by nezkusil pár temp v chladné průzračné vodě na vrcholu planety? A než náš ledoborec zamíří zpět na jih, tak se ještě dosyta nabažíme tohoto místa uprostřed proměnlivé ledové pláně. Zítra a kdykoliv v budoucnu to už zde bude jiné, díky oceánskému driftu se ledy v tomto zeměpisném bodě neustále posouvají, náš severní pól, ten náš dnešní pól, který si odvážíme ve vzpomínkách, nám ale už zůstane napořád tím, čím byl dnes. Životním zážitkem. Ale dobrodružství ještě nekončí, vždyť nás čekají ještě tajemné polární ostrovy!
  • 8. - 10. den ZEMĚ FRANTIŠKA JOSEFA
    Připlouváme k jedné z nejopuštěnějších a nejméně dostupných oblastí naší planety, tajemné Zemi Františka Josefa. Název nám zní trochu povědomě, vybaví se stařičký mocnář s licousy a vídeňský valčík, sachr dort a houska se salámem od Hawelky. Kdepak, žádná vídeňská uhlazenost, větrem bičovaná skaliska, rozervané vulkanické krajiny ostrovů, daleké obzory a divočina, jak má být. Ostrovy nejsou s výjimkou několika málo pohraničníků a vědců nikým trvale obydleny a do roku 1990 byly cizincům zpoza hranice Sovětského svazu zcela nepřístupné. Tady byl vskutku málokdo. Země Františka Josefa nese navíc velmi výraznou českou stopu. Souostroví bylo objeveno v létě 1873 soukromou rakousko-uherskou expedicí. Jedním ze dvou velitelů expedice byl uznávaný polárník Julius von Payer, rodák ze severočeského Šenova (dnes součást Teplic). Najdeme tu proto Payerův ostrov, Teplický záliv a dále také Stoličkův ostrov pojmenovaný po geologovi, paleontologovi a přírodovědci světového významu Ferdinandu Stoličkovi, který se narodil u Kroměříže. Žijí zde lední medvědi, na štěrkových plážích se vyvalují tuční mroži a na skaliskách hnízdí desetitisíce arktických ptáků. Díky stálému polárnímu dni máme dost času na výsadky na pevnou zemi na gumových zodiacích a na seznámení se s arktickou faunou i se skromnou flórou. Ohromí nás též kamenné koule na Champově ostrově, o jejichž původu se geologové přou a jejichž nevšední vzhled dává dost podnětů rozličným fantaskním úvahám.
  • 11. - 12. den BARENTSOVO MOŘE
    Opouštíme Zemi Františka Josefa a přeplouváme opět Barentsovo moře. Ledové kry pozvolna mizí a tak máme čas lenošit v pohodlí naší lodi. Vždyť jak se říká, i sama cesta je cílem.
  • 13. den MURMANSK – PRAHA
    Doplouváme do Murmansku a loučíme se s vysokou Arktidou. Byla to cesta do jiného světa. Po snídani míříme na letiště a vracíme se domů, do Prahy.

Termíny a ceny

Termín Stav Počet dní Osoby
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Cena
12. 07. - 24. 07. 2020 volno 13 dní / 12 nocí 1 699 000,-
23. 07. - 04. 08. 2020 volno 13 dní / 12 nocí 1 699 000,-
03. 08. - 15. 08. 2020 volno 13 dní / 12 nocí 1 699 000,-

Cena zahrnuje:

  • leteckou dopravu Praha – Murmansk – Praha
  • 1x nocleh v Murmansku v hotelu 4* se snídaní
  • 11 x nocleh na lodi v kajutě Twin Standard s plnou penzí
  • pojištění lečebných vyloh (pouze termín 7.7. - 19.7. 2019)
  • českého průvodce (pouze termín 7.7. - 19.7. 2019)
  • čaj, káva, kakao a voda po celý den
  • všechny výlety na pevninu, výlety čluny zodiac a helikoptérou
  • zkušeného arktického průvodce, který povede přednášky a výlety
  • zapůjčení vodotěsné expediční obuvi
  • nepromokavou expediční bundu (zůstane účastníkům)
  • podrobné informační materiály před od letem, arktickou příručku
  • expediční deník a fotoalbum na DVD-Disku
  • krytí výloh při záchranné akci do 100.000 EUR (pouze dny na ledoborci)
  • vízum do Ruska
  • transfery

Cena nezahrnuje:

  • spropitné personálu ledoborce

Další informace:

ATOMOVÝ LEDOBOREC 50 YEARS OF VICTORY

Nejvýkonnější a nejmodernější světový ledoborec byl uveden do provozu v roce 2007. Jedním z několika revolučních prvků je trup ve tvaru lžíce. Tato loď také drží světový rekord v rychlosti plavby na severní pól – 4 dny, ačkoli naše expedice takto spěchat nebude. Pohon je zajištěn 2 turbínami o síle 75.000 koňských sil, které pohání atomové reaktory chráněné 160 tunovou ocelovou schránou, stíněné betonem a vodní clonou. Loď je schopna samostatného provozu bez přerušení po dobu 4 let. Ledoborec má dvojitý ocelový trup (silný místy až 48 mm). Mezi oběma trupy je voda, kterou lze díky důmyslné konstrukci podle potřeby přečerpávat do různých částí trupu a tak zlepšit ledoborné schopnosti lodě. Ke stejnému účelu slouží také trysky umístěné v trupu lodi 9 m pod vodou, které vhánějí pod led horkou vodu. Kajuty: vlastní sociální zařízení, postel, stůl, TV, vysoušeč vlasů. Všechny kajuty mají okna. Společné prostory: restaurace (volný zasedací pořádek), přednáškový sál/klubovna, knihovna, bar Victory, salonek, fitness centrum, 2 sauny, bazén, ošetřovna, masážní salonek. Lodní můstek je otevřen po většinu plavby, k pozorování scenérií se hodí i rozsáhlé vnější otevřené paluby. Technické parametry lodě: délka 159,6 m, šířka 30 m, ponor 11,08 m, výtlak 25.840 t, pohon: 2 atomové reaktory o výkonu 227,6 MW pohánějící turbíny o síle 75.000 ks, max. plavební rychlost 21,4 uzlů, posádka 140 osob, cestující 128 osob. Ledoborná klasifikace: Arktida.

Informace o ceně:

ČESKÝ PRŮVODCE - minimum 8 osob
NA TENTO ZÁJEZD SE NEVZTAHUJÍ ŽÁDNÉ SLEVY
Příplatek za jednolůžkovou kajutu na vyžádání u prodejce.

Chcete zájezd upravit nebo zpracovat jako individuální cestu?

Máte zájem o dovolenou, ale nemáte teď čas řešit detaily?
Pošlete nám kontakt a napište, kdy se vám máme ozvat. Rádi vám poradíme.

  • 1. PRAHA - MURMANSK
    Odlet z Prahy do Murmansku, transfer do hotelu, ubytování. Nocleh.
  • 2. MURMANSK - VYPLUTÍ
    Snídaně. Transfer do přístavu, nalodění na atomový ledoborec 50 Years of Victory, seznámení s lodí, vyplutí na sever.
  • 3. BARENTSOVO MOŘE
    Plavba Barentsovým mořem, odborné přednášky k arktické přírodě, pozorování velryb a ptactva. Postupně se začínají objevovat první plovoucí kry, až se hladina oceánu uzavře ledovým příkrovem a ledoborec nastoupí svoji plavbu k pólu zamrzlým oceánem.
  • 4. - 6. PLAVBA NA SEVER
    Plavba v kurzu 0° a probíjení se zamrz lým Severním ledovým oceánem. Během plavby se konají polárnické přednášky. Organizovány jsou i průzkumné lety vrtulníkem k obhlídce zamrzlého oceánu z ptačí perspektivy, trhlin v ledu a morfologie ledového pole. Čas k pozorování měnící se ledové struktury, polynjí – trhlin v souvislém ledu s volným mořem. Na ledových planinách se mohou vyskytnout tuleni a lední medvědi.
  • 7. SEVERNÍ PÓL 90°00’00”
    A je to tady! Magický vršek naší planety, sen mnoha dobrodruhů a odvážlivců, kteří ve velké míře za svoji touhu zaplatili životem. To bylo kdysi. Ještě před pouhými sto lety neprobádané a zcela nedostupné místo. Magické místo, jehož tajemná krása jakoby pocházela z jiných světů. Bod, kolem kterého se doslova otáčí celý svět. Bod, kde v tiché nehybnosti stojí i hvězdy a kde všechny cesty vedou na jih. Není mnoho vyvolených, kteří měli tu možnost stanout na severním zeměpisném pólu. A my se dnes přiřazujeme k té hrstce šťastlivců! Vystupujeme z ledoborce na ledovou pláň, na bodě se souřadnicemi 90°0'0'' je vztyčen polární ukazatel a pak následuje fotografování a vychutnávání si onoho okamžiku. Jsme tu! Na oslavu se nám připravuje pravé polárnické barbecue, a ač je to neobvyklé, tak pokyn před výstupem zní plavky s sebou. Nejsevernější koupaliště světa se nám zrovna otevírá jen pro ten dnešní den, byť je určeno hlavně pro otužilce. Ale kdo by nezkusil pár temp v chladné průzračné vodě na vrcholu planety? A než náš ledoborec zamíří zpět na jih, tak se ještě dosyta nabažíme tohoto místa uprostřed proměnlivé ledové pláně. Zítra a kdykoliv v budoucnu to už zde bude jiné, díky oceánskému driftu se ledy v tomto zeměpisném bodě neustále posouvají, náš severní pól, ten náš dnešní pól, který si odvážíme ve vzpomínkách, nám ale už zůstane napořád tím, čím byl dnes. Životním zážitkem. Ale dobrodružství ještě nekončí, vždyť nás čekají ještě tajemné polární ostrovy!
  • 8. - 10. ZEMĚ FRANTIŠKA JOSEFA
    Připlouváme k jedné z nejopuštěnějších a nejméně dostupných oblastí naší planety, tajemné Zemi Františka Josefa. Název nám zní trochu povědomě, vybaví se stařičký mocnář s licousy a vídeňský valčík, sachr dort a houska se salámem od Hawelky. Kdepak, žádná vídeňská uhlazenost, větrem bičovaná skaliska, rozervané vulkanické krajiny ostrovů, daleké obzory a divočina, jak má být. Ostrovy nejsou s výjimkou několika málo pohraničníků a vědců nikým trvale obydleny a do roku 1990 byly cizincům zpoza hranice Sovětského svazu zcela nepřístupné. Tady byl vskutku málokdo. Země Františka Josefa nese navíc velmi výraznou českou stopu. Souostroví bylo objeveno v létě 1873 soukromou rakousko-uherskou expedicí. Jedním ze dvou velitelů expedice byl uznávaný polárník Julius von Payer, rodák ze severočeského Šenova (dnes součást Teplic). Najdeme tu proto Payerův ostrov, Teplický záliv a dále také Stoličkův ostrov pojmenovaný po geologovi, paleontologovi a přírodovědci světového významu Ferdinandu Stoličkovi, který se narodil u Kroměříže. Žijí zde lední medvědi, na štěrkových plážích se vyvalují tuční mroži a na skaliskách hnízdí desetitisíce arktických ptáků. Díky stálému polárnímu dni máme dost času na výsadky na pevnou zemi na gumových zodiacích a na seznámení se s arktickou faunou i se skromnou flórou. Ohromí nás též kamenné koule na Champově ostrově, o jejichž původu se geologové přou a jejichž nevšední vzhled dává dost podnětů rozličným fantaskním úvahám.
  • 11. - 12. BARENTSOVO MOŘE
    Opouštíme Zemi Františka Josefa a přeplouváme opět Barentsovo moře. Ledové kry pozvolna mizí a tak máme čas lenošit v pohodlí naší lodi. Vždyť jak se říká, i sama cesta je cílem.
  • 13. MURMANSK – PRAHA
    Doplouváme do Murmansku a loučíme se s vysokou Arktidou. Byla to cesta do jiného světa. Po snídani míříme na letiště a vracíme se domů, do Prahy.

Praktické informace

Příprava na expedici na severní pól - Plavby do Artkidy nebo tzv. vysoké Akrtidy jsou plavbami expedičního stylu, při nichž se klade důraz na setkání s přírodou, a to jak faunou a flórou, tak arktickým ekosystémem jako celkem. Ledoborec 50 Years of Victory je aktivní lodí, která mimo velmi krátká období komerčních plaveb slouží vědeckým účelům a také jako vůdčí loď pro karavany nákladních plavidel a tankerů plujících Severním ledovým oceánem. Zařízení plavidla je pohodlné, avšak nikoliv luxusní a nelze je srovnávat s běžnými okružními plavbami. Oblast, do níž se vydáváte lze i dnes zcela právem nazývat terra incocnita. Označení expedice je tedy na místě, vzhledem k odlehlosti regionu a naprosto zásadní závislosti na aktuálních povětrnostních, přírodních a ledových podmínkách, na něž posádky expedičních lodí s pokorou hledí jako na sobě rovné "navigační důstojníky".

Trasa a program expedice - Posádka ledoborce i vedoucí expedice se vždy snaží dodržet trasu a náplň plánovaného programu. Mějte však na paměti, že se vydáváte do velmi obtížně dostupné oblasti s extrémními podmínkami a program je proto dán pouze jako orientační plán expedice bez jakékoli garance naplnění. Skutečný program plavby je závislý na aktuální situaci a místních podmínkách. Kapitán plavidla se snaží využít všech okolností, okamžitých situací a míst předpokládaného pobytu arktické fauny tak, aby program poskytoval maximální zážitek. Posádka vždy pozorně sleduje okolí lodi a jakékoli zajímavé úkazy, výskyt arktické zvěře, mořských živočichů či ptactva je bezprostředně hlášen lodním rozhlasem. Ani jedna plavba není totožná, vždy je potřeba brát v potaz prvek neočekávatelna tak, jak je v polárních krajích zvykem.

Cestovní doklady - Pro cestu Ledoborcem na severní pól je nutný platný cestovní pas a vízum do Ruska na 2 vstupy. Pokud za Vás vízum nevyřizuje cestovní kancelář ESO travel, ujistěte se před cestou, že vízum máte vyřízené.

Pohyb na letišti a zejména v přístavu Murmansk - Formality (vstupní kontrola apod.) na letišti a zejména v přístavu v Murmansku podléhají zvláštnímu režimu, neboť se jedná o speciální zónu. V přístavu Murmansk kotví kompletní atomová a ledoborná flotila ruského námořnictva. Přístav je tedy velmi pečlivě střežená oblast. Veškeré kontroly, prohlídky i další procedury proto trvají déle než jinde. Prosíme o trpělivost; za případné nestandardní procedury a délku čekání se omlouváme. Bohužel tyto aspekty Vaší mimořádné expedice nelze z naší strany nijak ovlivnit. Pohyb po letišti a zejména v přístavu je omezen, následujte proto vždy pokynů personálu a úředníků.

Počasí během cesty 

Helsinky - V Helsinkách v tuto roční dobu vrcholí léto a průměrné teploty se pohybují v rozmezí 13° – 20°C a bývá slunečno.
Murmansk - V Murmansku je rovněž vrchol léta a průměrné teploty se dosahují v rozmezí 8° – 17°C.
Akrtida a Severní pól - Jakmile se ledoborec vydá na svou pouť k severnímu pólu lze očekávat jakékoli povětrnostní podmínky. Průměrná teplota klesá přiměřeně k tempu, kterým se blížíte na sever. Kolem pólu pak se pak průměrné teploty drží kolem nuly s možnými výkyvy mezi -15° C a 8° C.

Oblečení - „Neexistuje žádné špatné počasí, pouze špatné oblečení“ zní praxí osvědčené polárnické rčení. Základní pravidla jsou tato:

  • vyvarovat se provlhnutí (ať už propocením, promáčením deštěm, namočením nohou, či ostřikem mořskou sprškou)
  • vrstevnaté oblečení: Je lepší mít několik vrstev na sobě než jeden těžký svetr. Vzduch chycený mezi vrstvami je vynikajícím izolátorem.
  • větrný faktor zesiluje chlad několikanásobně. Již mírný vítr o rychlosti kolem 6 km/h dokáže odvést z těla šestkrát více tepla než stejně studený, ale klidný vzduch.
  • největší ztráty tepla jsou z končetin, teplé rukavice a pořádné boty (viz odstavec „Boty na výsadky“) jsou nezbytností.
  • ztráty tepla hlavou jsou také velmi význačné, není tedy radno ven vycházet bez čepice. Ideální jsou takové čepice, které lze přetáhnout přes uši. Při chůzi proti větru se hodí i šátek, kterým lze zakrýt obličej.
  • ideálním oděvním materiálem pod svrchní vrstvu je vlna, hedvábí či fleece, materiály, které jsou schopny zadržet hodně vzduchu. Bavlna se příliš nehodí.
  • jak řečeno výše, je nutné se vyvarovat provlhnutí a chránit se proti větru. Svrchní vrstva oblečení tedy musí být nepromokavá a větrutěsná. Dnešní oblečení do přírody, které je nepromokavé, splňuje i požadavek ochrany proti větru. Ideální je oblečení s prodyšnou membránou (nebo zátěrem – méně trvanlivé) jako například GoreTex, Hyvent, Gelanots a podobně.
  • velmi důležitou součástí vybavení jsou také vhodné rukavice. Dobrým vodítkem je používat stejné rukavice, které byste nosili například na lyžích. Mimo dobré tepelně-izolační vlastnosti je zcela zásadní, aby Vás rukavice (podobně jako bunda a kalhoty) dokázaly ochránit před větrem a deštěm či sněžením. NENÍ NIC HORŠÍHO, než když při první plavbě na Zodiaku  zjistíte, že Vaše extra silné fleecové či jiné rukavice na člunu lehce profouknou a promoknou.

Co si zabalit s sebou:

- nepromokavou expediční bundu se zateplením dostanete před vyplutím (viz obrázek), několik triček a plavky, termoprádlo, teplé kalhoty (lyžařské, nebo jiné teplé kalhoty, které budou tvořit střední vrstvu mezi), termoprádlem a svrchními nepromokavými kalhotami, nepromokavé svrchní kalhoty na výsadky a plavby ve člunech, vlněný svetr, fleecová bundu, palčáky, rukavice, čepici a šálu či nákrčník, teplé (nejlépe vlněné) ponožky a neklouzavé, kvalitní, zateplené, prodyšné pohorky,  fotoaparát, videokamera, dalekohled, paměťové karty a náhradní baterie pro přístroje, nepromokavý batoh pro výsadky a ochranné obaly na fotoaparát, dalekohled, kameru či ostatní elektroniku, dioptrické brýle, náhradní brýle a sluneční brýle s UV filtrem, vaše léky, které pravidelně užíváte s rezervou na několik dalších dní, máte-li lehký spánek, léky na spaní (cesta probíhá za polárního dne a slunce nezapadá), plastový sáček se zipem na fotoaparát či videokameru, ochranný krém na obličej a rty, opalovaci krem, krem na ruce (suche klima), poznámkový blok a psací potřeby, adaptér do zásuvky případně rozdvojku (většinou jsou v kabině zasuvky na 110 i 220 voltů).

Vaše zateplená expediční bunda, která je v ceně zájezdu má tyto speciální prvky: fleecové manžety, nepromokavá, vítr nepropouštějící látka, prodyšná membrána, nášivka "Poseidon Icebreaker Expeditions", teploměr, nášivka "Expedice na severní pól", jmenovka.

Obuv na výsadky - Gumové vysoké zateplené holínky jsou základní výbavou při výsadcích na pevninu ze Zodiaků. Jako vhodné se příliš neosvědčují běžné holínky zemědělského typu z umělé pryže, a to proto, že snadno prochladnou. Nabídka vhodných holínek je u nás relativně omezená, nejlépe se porozhlédnout v pracovní obuvi či v rybářských potřebách. Výška bot by měla být alespoň do poloviny lýtek, lépe výše. Holínky Vám nebudou  sloužit k mnohahodinovému stání v ledové vodě (běžná reakce na poptávku v rybářských prodejnách), pouze při vylodění na krátké přebrodění ke břehu. Voda většinou sahá někam ke kotníkům, vlny nebývají. Další důležitý efekt holínek je snadná omyvatelnost od nánosů přírodnin, které se na obuvi během výsadku uchytí. Není nutné tuto obuv shánět, netrváte-li na vlastním páru, neboť její zapůjčení je v ceně expedice. Ačkoli se všechny výsadky dají absolvovat v této obuvi, doporučujeme vzít s sebou pevnou, nepromokavou trekingovou obuv. V případě, že výsadky (mimo nástupu/výstupu do/z člunů) budete raději chtít trávit v jiné obuvi než expedičních zateplených holinkách.

Časové pásmo - V letním období svítí slunce za polárním kruhem nezapadá. Z tohoto důvodu není časové pásmo příliš důležité. Lodě si většinou udržují čas výchozího přístavu po celou dobu plavby, vědecké stanice se často řídí časem v domovské zemi (tj. ruských stanicích bývá čas moskevský). Časový posun v Helsinkách je + 1 hodina. Časový posun v Murmansku je + 3 hodiny.

Průběh expedičních dní a život na lodi

Den začíná budíčkem a snídaní v lodní jídelně. Předchozího večera se koná briefing se stručný nástin programu na další den. Celkový důraz expedice je kladen na maximální poznání všech aspektů pobytu v polárních oblastech. Důležitou součástí expedice proto tvoří přednášky a diskuze moderované vědeckými pracovníky a letitými polárníky věnované fauně, ledovcům a morfologii ledového pole, geologii, historii a dalším tématům polární problematiky. V některých případech je výklad doplněn či nahrazen dokumentárním filmem. Mnozí účastníci však tráví čas na venkovních palubách či kapitánském můstku, kochají se scenériemi nebo pozorují ledoborec vytrvale se prokousávající k severu. K expedici patří také zevrubné poznání plavidla a jeho schopností, které díky exkurzím budete moci vidět v ostrém provozu. Část prohlídky ledoborce zahrnuje také návštěvu strojovny a názorný výklad hlavního palubního inženýra o principech a technikách probourávání ledu, které jsou aplikovány na různé typy a tloušťky ledového příkrovu. Během plavebních dní posádka rovněž připraví grilování na venkovní palubě či na ledu. Hlavním cílem a prioritou expedice je dosažení severní točny, a proto během cesty na sever strávíte chtě nechtě velkou část plavbou k této metě. Přesto dovolují-li to podmínky vedoucí expedice se snaží, abyste část výpravy na strávili na výsadcích. Platí to zejména pro cestu na jih, kdy je plánované vylodění na souostroví Země Františka Josefa. Po snídani může následovat první výlet toho dne ať už pomocí člunů Zodiac nebo helikoptérou. Výsadky jsou avizovány palubním rozhlasem zhruba 15 minut před začátkem. Výsadek trvá obvykle 2 – 4 hodiny. Po návratu na palubu následuje krátká siesta, poté oběd. Po obědě obvykle pokračuje program na lodi, v případě příznivých podmínek další výsadek. Čas během plavby lze také zpestřit četbou – lodní knihovna je velmi solidně vybavena polárnickou literaturou, případně relaxovat v sauně, bazénu, posilovně nebo se sklenkou vodky relaxovat na baru.

Život na lodi

Kajuty - Ačkoli ledoborec nedisponuje vymoženostmi, kterými se pyšní velké výletní lodi brázdící světová moře, jsou kajuty vzhledem poměrům zařízené velmi pohodlně a útulně. Všechny kajuty mají otevíratelné okna, okolní scenérie lze tedy pozorovat i z kajuty (i když výhled z paluby či můstku je nesrovnatelně lepší). Teplota na lodi je řízena centrálně, otevíratelná okna jsou tak vítaným způsobem úpravy teploty a výměny vzduchu. (Než opustíte kajutu, vždy se ujistěte že okna jsou zavvřená). Na kajutě je dále postel a rozkládací sofa, koupelna s toaletou, umyvadlem a sprchovým koutem, stolek a skříňky na osobní věci. Na kajutě najdete také koupací plášť.

Oblečení -  na lodi je neformální, odpovídající expedičnímu charakteru výpravy. Je dobré mít při ruce vždy teplé venkovní oblečení pro případ náhlého spatření velryb či jiného úkazu, který bude oznámen palubním rozhlasem. Loď je pohodlně vytápěna, na venkovní palubě je však zima, větrno a kluzko. Teplota na celé lodi, tedy i na kajutách, je řízena centrálně a pro pohyb ve vnitřních prostorách lodi stačí oblečení, které nosíte kdekoli jinde v interiéru. Někteří účastníci rádi na uvítací a rozlučkovou večeři s kapitánem lodi zvolí formálnější oblečení. Rozhodně se však nejedná o povinnost a pokud zvolíte neformální odění nebudete jediní.

Dalekohled, fotoaparáty, kamera - Příroda si i zde jako jinde turistů nevšímá a žije si svým životem. Chcete-li pořídit dobré snímky či videa, je radno mít fotoaparáty a kamery při ruce, neboť štěstí přeje připraveným. Často se stane, že velryba, lední medvědi či ptáci, pohybující se kolem lodi, se ukáží pouze na několik málo chvil a než se vrátíte s vybavením v ruce z kajuty, jsou opět pryč. Velmi cennou součástí výstroje je dalekohled, neboť vzdálenosti od lodi, v nichž se nám arktická fauna zjevuje, mohou být různé. Toto platí dvojnásob u ptáků.

Obuv - Nejvhodnější obuv pro pohyb na palubě by měla být pohodlná, zároveň však pevná a nejlépe s protiskluzovou podrážkou, neboť i zde v případě náhlého spatření velryb či jiného úkazu, který bude oznámen palubním rozhlasem, je nejlépe tyto úkazy pozorovat z venkovní paluby.

Stravování - Doby, kdy se dobrodruzi toužící dobýt severního pólu živili po cestě sušeným masem a suchary jsou pryč. Plná penze na lodi je vesměs ve stylu mezinárodní kuchyně, tj. běžné evropské speciality. Nelze však očekávat kulinářské hody jako na luxusních oceánských plavbách v teplých mořích. Základním vodítkem pro šéfkuchaře je vařit chutně a dobře, avšak vyhnout se experimentům. Bar a občerstvení - Lodní bar je velmi dobře zásoben a je otevřen 11.00 – 13.45 a 17.00 – 2.00. K občerstvení slouží také "Coffee Station" kde je po 24 hodin připravena káva, čaje a voda. 

Kajutová služba - Kajutoví stewardi se o úklid a údržbu Vaší kajuty starají dvakrát denně, ráno a večer (v 19.30), kdy připravují lůžka a kajutu pro pohodlné spaní.

Lodní služby - Mezi lodní služby patří i praní prádla tak jako v běžném hotelu, ceny však odpovídají odlehlosti. Stačí vložit prádlo do připravených plastových tašek a během 48 hodin Vám je steward dodá čisté. Čistírna však na ledoborci k dispozici není.

Lodní kancelář - Lodní kancelář je otevřena denně 10.00 - 12.00 a 16.00 - 18.00 hod.

Spojení s pevninou - Na ledoborci se nachází radiová stanice. Provozní hodiny jsou uvedeny v palubních novinách případně u vstupu do stanice. Pokud se potřebujete spojit s pevninou (telefonicky nebo emailem), obraťte se přímo na službu konajícího důstojníka v radiové stanici.

Ledoborec 50 Years of Victory - kontaktní informace - Email pro příjímání a odesílání zpráv pasažérů: victory@marsatmail.com; Tel: +88-167-774-3525 (Iridium Open Port System – satelitní telefon)

Důležité poznámky: Na palubě není připojení k internetu. Nebudete si tak moci kontrolovat poštu ve svých soukromých či pracovních emailových schránkách. Přes email victory@marsatmail.com lze příjímat/odesílat jen textové zprávy. Nelze přijímat ani odesílat jakékoli přílohy. Při telefonních hovorech mějte na paměti, že zpoplatněné jsou jak odchozí tak příchozí hovory. Poplatky za emailovou a telefonickou komunikaci Vám budou přičteny na Váš lodní účet a musí být vyrovnány před vyloděním. Ceny hovorů a emailové koresponcence Vám sdělí manažer hotelového úseku lodi.

Elektřina - Elektrické zásuvky na palubě jsou evropského typu s dvěmi kulatými zdířkami. Napětí je 220 V, 50 Hz.

Trezor, ztráty a nálezy - Pro uchovávání cenností můžete využít lodní trezor (na kajutách trezor není). Vaše věci budou uloženy do obálky, kterou před uložením do osobně uzavřete a zapečetíte. Pokud jste najdete nebo ztratíte osobní věci, vydejte se na palubu Bridge Deck 2.

Suvenýry a pošta - Na ledoborci je malý obchod s upomínkovými předměty a pohlednicemi. Poštovní schránka se nachází v knihovně.

Peníze na ledoborci a spropitné personálu - Během plavby není potřeba žádná hotovost. Vzhledem k lodní administrativě je Váš lodní účet každého dne uzavřen a pro další den otevřen nový. Všechny denní účty Vám budou na konci expedice předloženy k vyrovnání. Platit je možno hotově i kartou (VISA, MasterCard). PALUBNÍ MĚNA: USD

Spropitné - Na lodích bývá zvykem na závěr odměnit služby posádky jednorázovým spropitným, o které se posádka podělí. Dávání spropitného je osobním rozhodnutím a jeho výše závisí na Vaší úvaze. Nicméně vzhledem k početnosti posádky je za přiměřenou výši považováno 22 EUR/osoba/den.

Jazyk - Jednacím jazykem na lodi je angličtina, s členy posádky je možno se domluvit rusky (po pravdě řečeno posádka je většinou potěšena, prokáže-li některý z účastníků znalost ruštiny).

Kapitánský můstek - Kapitánský můstek je otevřen pro účastníky expedice téměř nepřetržitě. Můstek je pro návštěvníky uzavřen pokud je loď v přístavu, či v případě rozbouřeného moře. Prosím, dbejte na můstku pokynů posádky. Levá strana můstku ve směru plavby (tzv. přístavní bok – port side) je pracovním částí, bez vzvání do této části můstku nevstupujte. Podle lodní etikety se na můstek nevnáší jídlo a pití, zvláště alkohol. Chůze bez bot je též na můstku poněkud proti zvyklostem. Podle staré námořnické tradice se na celé lodi nehvízdá a nepíská, neboť se tím dle pověry se tím přivolává vítr a bouře.

Kouření - Vnitřní prostory lodi jsou nekuřácké, na ve vyhrazené části otevřené paluby je kouření povoleno, odhazovat nedopalky do moře je ovšem zakázáno. Kouření je přísně zakázáno v blízkosti nafukovacích člunů Zodiac, helikoptér a palivových nádrží.

Cvičný poplach - Podle mezinárodních předpisů se musí během prvních 24 hodin plavby uskutečnit cvičný poplach. Cvičný poplach se bere vážně a je pro každého cestujícího povinný. V každé kajutě je umístěna cedule, na níž je uvedeno, ke kterému záchrannému člunu se mají cestující v této kabině v případě poplachu dostavit. V kajutě se též nachází jedna záchranná vesta pro každého cestujícího. K vestě patří píšťalka a automatické světlo, které se aktivuje při styku s vodou. Poplašným signálem je sedm krátkých zatroubení lodní sirénou, po nichž následuje dlouhé zatroubení. Tento signál se může několikrát opakovat. Po signálu je nutno se okamžitě dostavit do své kajuty a s teplým oblečením a záchrannou vestou se dostavit k příslušnému záchrannému člunu. Jelikož se cvičení koná během plavby jen jednou, uslyšíte-li signál podruhé některý další den, pak se jedná již o poplach ostrý! Postupujte stejně jako při nácviku, zachovejte klid a rozvahu a vyčkejte pokynů posádky.

Lodní toalety - Na toaletě ve Vaší kajutě nebo kdekoli na lodi, je přísně zakázáno splachovat do toalet cokoli jiného než biologický materiál a toaletní papír.

Voda - Tekoucí voda na lodi je kondenzát odsolené mořské vody a je obecně vzato pitná. Doporučujeme nicméně pít balenou vodu, která je vždy k dispozici spolu s kávou a čajem v knihovně a dalších prostorách.

Zdravotní péče - Lékařské kapacity jsou v Arktidě velice omezené a mimo loď prakticky není možno vyhledat jakoukoli pomoc. Na lodi se nachází ošetřovna a expediční lékař, který je schopen v případě nouze poskytnout první pomoc a základní zdravotní péči. Vezměte na vědomí, že lékařská péče na lodi se platí na místě a je velmi drahá.Pojištění zdravotnických výloh je rozhodně doporučeno, přesvědčte se však, že Vaše pojistka pokrývá i cestu do Arktidy.

Bazén a sauna - Bazén s ohřívanou mořskou vodou je otevřen denně 6.00 – 19.00, sauna 12.00 – 0.00. K bazénu i sauně Vás dovedou ukazatele. Je zakázáno do bazénu skákat. Panují-li nepříznivé plavební podmínky, bazén i sauna jsou zavřeny.

Obecné pokyny

Jelikož je území Arktidy prosté většiny choroboplodných zárodků, tak riziko běžných infekčních nemocí příliš nehrozí. Hlavními zdravotními riziky jsou:

Sluneční záření – sluneční záření je velmi intenzivní i při podmračených dnech. Díky odrazu paprsků od sněhových a ledových ploch, jakož i mořské hladiny, je intenzita ultrafialového záření srovnatelná s vysokohorskými podmínkami. Navíc se intenzita záření zvyšuje díky vlivu ozónové díry, která má své centrum právě nad Arktidou.  Používejte tudíž při pobytech mimo lodní prostory ochranné krémy a dobré sluneční brýle s ochranným UV filtrem.
Vítr a teplota – při pobytech na pevnině je potřeba brát do úvahy vítr, který znásobuje účinky nízkých teplot.
Dehydratace – Arktické klima je velice suché a tělo tedy odpařuje poměrně hodně tekutin. Doporučuje se vypít přinejmenším 3 litry tekutin denně, nezapomínejte však, že káva i čaj působí spíše kontraproduktivně díky odvodňujícímu efektu.
Nespavost – je častým problémem při arktických plavbách za stálého slunečního svitu. Na druhé straně při takové životní cestě, jako je návštěva Arktidy řada cestujících raději vychutnává okolní scenérie, spát se dá ostatně i doma.
Mořská nemoc - Projevy mořské nemoci Vás mohou postihnout v oblasti mezi kontinentálním Ruskem a Zemí Františka Josefa, kde se vlivem špatného počasí mohou vyskytnout neklidné vody. Severně od tohoto souostroví již postupně začíná ledový příkrov, díky němuž je moře klidné. Prorážení ledu je na lodi sice mírně cítit, ovšem většina lidí tento fenomén po několika hodinách přestane vnímat a najdou se dokonce i tací, kterým se při prorážení ledu lépe spí. Pokud Vás postihne mořská nemoc, vězte, že se jedná o přirozenou reakci organismu na lodní pohyby. Zkušení námořníci tvrdí, že komu ještě nebylo na moři špatně, tak se zatím málo plavil. Jako osvědčené prostředky k úlevě při nevolnosti se osvědčuje pozorování obzoru a čerstvý vzduch, naopak cigarety, alkohol a zplodiny z motoru činí nevolnost horší. Preventivně se též osvědčuje střídmost v jídle. Lodní lékárnička bývá pro tyto případy dobře zásobená. V duchu hesla "štěstí přeje připraveným" doporučujeme nicméně vybavit se z vlastních zdrojů předem. Pro boj s mořskou nemocí lze doporučit osvědčený Kinedryl, homeopatikum Cocculine, žvýkačky Travel Gum či náplasti Transderm Scop které účinkují až 30 h. Nechcete-li zbytečně požívat léků, lze použít akupresurní náramky Sea Band anebo čistě přírodní materiál – zázvor v jakékoli formě (bonbóny, žvýkačky, čaj, sušený zázvor apod.). Mezi používané metody boje proti mořské nemoci patří i řada obskurností, jako například pilulka acylpyrinu umístěná v pupíku, tyto metody ovšem fungují spíše silou vůle.

Nástrahy a nebezpečí

Plavba ledovým polem způsobuje, že loď může lehce provést neočekávaný pohyb do libovolného směru, Osvědčuje se tedy staré námořnické pravidlo, podle kterého by jedna ruka měla být vždy vyhrazena pro zpětné získání rovnováhy či uchopení se držadla či jiné pevné opory. Zvláštní péči je třeba věnovat dveřím a jiným pohyblivým součástem, neočekávané zabouchnutí může mít za následek lehce zlomený prst pozapomenutý na nepravém místě a podobně. Povrch vnější paluby bývá často pokryt námrazou a je tudíž kluzký. Pád přes palubu znamená téměř jistě Váš konec, jelikož doba přežití v ledových vodách Arktidy je kalkulována pouze v několika minutách. Klaustrofobie - pro suchozemce nenavyklého na dlouhé pobyty v lodních prostorách může delší pobyt v uzavřeném lodním prostoru bez možnosti jeho opuštění znamenat poněkud klaustrofobický zážitek, je dobré si uvědomit, že se jedná vcelku o běžnou psychologickou reakci, s níž se potýkají často i mnohem drsnější nátury, a že několikadenní pobyt na turistické lodi se nedá ani vzdáleně porovnat s ohromnou zátěží přezimování v temné polární noci v Arktidě. Důležité:Na ledoborci 50 Years of Victory jsou přístupné velmi prostorné venkovní paluby. Uvnitř lodi lodi je možno se pohybovat volně ve všech veřejných prostorách. Zákaz vstupu platí pouze pro palubu "Bow Deck" s výjimkou posádkou výslovně povolených prostor na této palubě.

Pobyt v Arktidě

Arktida je jedna z mála oblastí, jejíž ekosystém a divoká příroda zůstaly nedotčené civilizací. Ekologická rovnováha Arktidy je však velmi zranitelná. Díky extrémním podmínkám zde fauna i flóra žijí na hraně své existence a jakékoli narušení této rovnováhy vnějšími vlivy, např. přítomností člověka, může mít dalekosáhlé následky. S tímto vědomím je nutné k výpravám do panenských oblastí naší planety vždy přistupovat a podřizovat mu veškeré konání, aby dopad expedice byl naprosto minimální. Expedice Ledoborcem na severní pól se drží všech mezinárodních ekologických požadavků a nařízení pro uchování ekosystému a přírodních zdrojů v Arktidě se nacházejících. Abychom tyto požadavky a nařízení mohli bezezbytku splnit, je nutné také spolupráce Vás, účastníků výpravy. Zejména ne nutné dodržovat následující pravidla:

Na lodi

Neházejte odpad přes palubu (na led, pevninu či do moře). Na lodi i v kajutách jsou odpadkové koše. Nenechávejte odpad na venkovních palubách, vezměte si jej do kajuty, nebo je vyhoďte do košů rozmístěných na palubě. Obojí platí také během grilování na venkovních palubách. Nekrmte arktická zvířata. Hejna ptáků či jednotliví ptáci často následují plavidlo na jeho cestě; odolejte pokušení jim házet jakékoli potraviny, jejich úlomky či drobky. Můžete způsobit kontaminaci ekosystému či změnu přirozeného chování živočichů.

Na pevnině a ostrovech

Nenechávejte odpad na místech výsadků či zastávek, ať už na ledu, pevnině nebo na ostrově. Nepřibližujte se k divokým zvířatům. Vzteklina je u arktických zvířat velmi častým jevem – zejména u polárních lišek. Nerušte zvířata při příjímání potravy a nekrmte je. Můžete způsobit kontaminaci ekosystému či změnu přirozeného chování živočichů. Nepřibližujte se k hnízdištím ptactva a nepokřikujte na ptáky. Mohli byste ptáky vyplašit. Ptáci mohou sedět na vejcích, která při odkrytí velmi rychle chladnou, což může být pro nevylíhnuté mládě fatální. Odkrytá vejce jsou také snadným cílem predátorů. Pokud se plavidlo přiblíží k některému z hnízdišť, děje se tak za pečlivého dozoru palubního ornitologa a pouze na pro ptactvo únosnou vzdálenost. Netrhejte květiny a při výsadcích během procházek tundrou našlapujte obezřetně, tak abyste zbytečně nepoškozovali subtilní svrchní vrstvu tundry. Neodebírejte žádné vzorky, regenerace rostlin ve zdejším podnebí je extrémně zdlouhavá. Neberte si z pevniny, ostrovů či ledu žádné suvenýry (kosti uhynulých zvířat nebo jiné části jejich těl, lístky, kamínky, fosilie, rostliny atd.). Zejména odolejte pokušení sebrat si jako suvenýr některý z malých, kulatých kamenů na ostrově Champ Island! Během expedice se také dostaneme na místa s historickými budovami, konstrukcemi a dalšími artefakty. Neporušujte jejich strukturu a neodebírejte z nich žádné předměty.

Při pohybu v terénu

Dodržujte bezpečnou vzdálenost od divokých živočichů jak na pevnině, tak na moři. dodržujte pokyny instruktorů, nevzdalujte se bez ohlášení od skupinky. Nevstupujte bez patřičného vybavení na ledovce a sněhová pole, vždy hrozí pád do skrytých ledovcových trhlin. Nevstupujte do nouzových útulků (mimo skutečně nouzové situace), o použití nouzového útulku informujte nejbližší Arktickou stanici případně příslušné národní úřady. Nekuřte, a to zvláště v blízkosti divokých zvířat a u budov a člunů. Na pevnině nejsou toalety, odskočte si vždy před vyplutím z lodi.

Chraňte divokou přírodu

Nekrmte, nedotýkejte se a nepřenášejte ptáky, tuleně a jiné živočichy, nepřibližujte se tak, aby musela tato zvířata změnit své chování (opustit hnízdo a podobně). Zvláštní pozornost je třeba věnovat při páření a péči o mladé. nepoškozujte rostlinstvo, k poškození mechů a lišejníků může dojít i chůzí či jízdou po mechových bochnících či lišejníky porostlých kamenech. Nepoužívejte zbraně, hluk omezte kvůli zvířatům na minimum. Nevnášejte do prostředí cizorodé rostliny, živočichy. Neodhazujte odpadky (zvláště potravinové zbytky mohou obsahovat v Arktidě neznámé viry, běžné drůbeží viry by byly schopny zdecimovat během několika týdnů celou kolonii tučňáků. Nesbírejte přírodniny (horniny, minerály, kosti, vejce, zkameněliny či souřásti historických budov (viz celní předpisy). Neryjte do kamenů nápisy i jiná graffiti. Snažte se o to, aby po Vašem pobytu v Arktidě zůstalo co nejméně stop.

Na ledě

Nenechávejte odpad na místech výsadků či zastávek, ať už na ledu, pevnině nebo na ostrově. Během grilování na nenechávejte odpad na ledu, použijte připravené koše nebo jej vezměte s sebou na loď či do kajuty.

Od všech účastníků se žádá také následování pravidel chování v Arktidě dle Světového fondu na ochranu přírody:

  1. Cestování a zachování přírodních zdrojů musí být ve vzájemném souladu.

  2. Podporujte uchování panenské přírody a její různorodosti.

  3. Přírodní zdroje využívejte jen tak, aby byly nadále udržitelné.

  4. Omezujte spotřebu, odpad a znečištění.

  5. Respektujte místní kultury.

  6. Respektujte kulturní a přírodní dědictví.

  7. Arktické komunity by měli mít s turistického ruchu prospěch.

  8. Svěřte se do rukou zkušených expediční vůdců.

  9. Využijte Vaši cestu k maximálnímu poznání Arktidy.

  10. Dodržujte bezpečnostních předpisů a nařízení.

Obecné informace o expedici

Plavby do Artkidy nebo tzv. vysoké Akrtidy jsou plavbami expedičního stylu, při nichž se klade důraz na setkání s přírodou, a to jak faunou a flórou, tak arktickým ekosystémem jako celkem. Ledoborec 50 Years of Victory je aktivní lodí, která mimo velmi krátká období komerčních plaveb slouží vědeckým účelům a také jako vůdčí loď pro karavany nákladních plavidel a tankerů plujících Severním ledovým oceánem. Zařízení plavidla je pohodlné, avšak nikoliv luxusní a nelze je srovnávat s běžnými okružními plavbami. Oblast, do níž se vydáváte, lze i dnes zcela právem nazývat terra incocnita. Označení expedice je tedy na místě, vzhledem k odlehlosti regionu a naprosto zásadní závislosti na aktuálních povětrnostních, přírodních a ledových podmínkách, na něž posádky expedičních lodí s pokorou hledí jako na sobě rovné "navigační důstojníky".

Arktida

Obecné geografické vymezení - Geografická definice Arktidy (stejně jako protějšku Antarktidy) je dána rovnoběžkou na 66°33' severní šířky obecně známou jako severní polární kruh. Na této zeměpisné šířce za zimního slunovratu slunce po 24 hodin nevyjde, za letního slunovratu naopak po 24 hodin nezapadne. Čím dále na sever se od polárního kruhu vydáte, tím delší je polární den či polární noc. Pevninské celky Arktidy tvoří – mimo oblasti kontinentální severní Evropy, Kanady Aljašky a Ruska – Kanadské arktické souostroví, Grónsko, Špicberky, Země Františka Josefa, Severní země, Nová Země, Novosibiřské ostrovy a Wrangelův ostrov. Krajinný vzorec je díky obrovské rozloze a vzájemné vzdálenosti velmi různorodý – většina povrchu Grónska je pokrytá letitou vrstvou ledu až 3.500 m silnou, zatímco hornatý terén menších a hornatých ostrovů, jakými jsou např. Země Františka Josefa má ledovou pokrývku výrazně méně rozsáhlou, vyskytují se zde však hojně ledovce. Vody Severního ledového oceánu s výjimkou Beringova moře, Labradorského moře a Dánského průlivu se rovněž nachází nad úrovní severního polárního kruhu. Centrální část Severního ledového oceánu v okolí pólu je permanentně zahalena ledovým příkrovem různé tloušťky, v zimních měsících však led může pokrýt celou jeho plochu. Výjimku tvoří některé části s teplejšími vodami, kde se vytváří táhlé trhliny v ledu zvané polynje.

Klima - Ačkoli se oblast za polárním kruhem může jevit jako homogenní klimatická oblast, opak je pravdou. Podnebí v různých oblastech osciluje mezi (v rámci polárních měřítek) mírným a vlhkým klimatem u západního pobřeží Norská a extrémně suchou mrazovou pouští grónského vnitrozemí, přičemž největší vliv na povětrnostní podmínky mají mořské proudy a jejich teplota. Příkladem budiž Barentsovo moře, u něhož leží také přístav Murmansk. Díky teplému Severoatlatickému proudu (severní větve Goflského proudu) tu vody ani v zimě nezamrzají. Zatímco v zimě klesají v Jakutsku teploty i pod –60 °C, v letních měsících stoupají v některých oblastech teploty k 20 °C. Polární oblasti, zejména vývoj ledovcové masy, je také jedním z určujících jevů globálního klimatického vzorce.

Přírodní bohatství Arktidy - Mimo nejjižnější oblasti na severu Ruska, Severní Ameriky a Skandinávie se v Arktidě nesetkáme se stromy. Letní slunce však životu v tundře poskytuje dostatek tepla a světla a jarní období je přehlídkou pestrobarevné subtilní úchvatné květeny. Nevysoký počet druhů arktického zvířectva je vyvážen jejich četnou populací. Hlavními zástupci jsou polární zajíc, vlk, liška, četné druhy ptactva, různé druhy velryb, tuleňů, mrož a vládce Arktidy – lední medvěd. Arktida je rovněž bohatá na nerosty a technologie těžby v extrémních podmínkách je v posledních letech předmětem intenzivních výzkumů. Hlavní nerostné bohatství představují zlato, měď, nikl, diamanty, ropa, plyn či apatit.

Zajímavé přírodní jevy 

Polární záře - Polární září se rozumí světelné úkazy vznikající při proniknutí slunečních částic do zemské atmosféry. Vlivem nerovností v magnetickém poli Slunce se na jeho povrchu tvoří sluneční skvrny, které uvolňují masy chladného plazmatu (tzv. protuberance), z nichž následně vzniká sluneční vítr. Setká-li se mrak částic slunečního větru s magnetickým polem Země, magnetické pole Země jeho část zachytí. Částice mraku slunečního větru pak v ionosféře reagují se zemskými atmosférickými částicemi a vzniká polární záře. Během polární záře po obloze doslova tančí světelné útvary v mnoha formách a různých odstínech zelené, červené či fialové.

Halové jevy - Jedná se o optické úkazy – světelné kruhy, oblouky, sloupy či kříže – vznikající odrazem či průchodem slunečních respektive měsíčních paprsků drobnými ledovými krystaly v atmosféře. Spolu s polární září byly před jejich vědeckým popsáním tyto fenomény pochopitelně interpretované šamany kmenů žijících v polárních oblastech jako okultní znamení.

Přeludy – Fata morgana - Ačkoli si většina lidí tento jev spojuje spíše s cestováním po poušti, velmi často jsou tyto přeludy k vidění také na nedozírné arktické pláni. Dojde-li při bezvětří ke vzniku dvou stabilních vrstev vzduchu s rozdílnými teplotami a tudíž s rozdílným indexem lomu světla, vytvoří se na hranici obou vrstev podmínky pro téměř úplný odraz světla – čili zrcadlo. Výsledkem je zobrazení objektů v dohledu pozorovatele, které jsou ve skutečnosti skryté za horizontem (lodí, ostrovů apod.). Legendy praví, že právě tímto jevem se nechal vést Erik Rudovous při své objevitelské výpravě ke Grónsku.

Severní pól

Věda ve skutečnosti rozlišuje pět severních pólů. Magnetický severní pól - Bod, v němž se sbíhají indukční čáry geomagnetického pole svisle dolů. Tento pól byl roku 1831 objeven Jamesem Clarkem Rossem u poloostrova Boothia. Vzhledem ke komplexnosti magnetického pole Země a jeho nepravidelnostem se magnetický pól neustále pohybuje – dle posledních měření o 40 km ročně severozápadním směrem. Lze-li důvěřovat recipročním modelovému výzkumu kanadských geologů, urazil magnetický pól za posledních asi 400 let celkovou vzdálenost přes 2.000 km. Zajímavé je, že pokud bude pól pokračovat po nyní nejpravděpodobnější z předpokládaných drah, mohla by Aljaška přijít o jeden z výjimečných přírodních jevů, který je magnetickou aktivitou podmíněn – polární záři. Geomagnetický severní pól - Geomagnetický severní pól je určený na základě stejných mechanismů jako mangetický pól. Jeho poloha se také obdobně mění. Zatímco magnetický pól je bod určený měřením a opírá se tedy o reálná data získaná přímo v terénu, jedná se u geomagnetického pólu pouze o teoreticky vypočtený bod, jehož základem je hypotetický předpoklad, že ve středu Země se nachází gigantické magnetické těleso. Severní pól nedostupnosti - Severní pól nedostupnosti je místo, které je nejvíce vzdálené od jakékoli pevniny na severní polokouli a tedy nejnesnadněji dostupné. Leží asi 660 km od geografického severního pólu a asi 1.100 km od nejbližší pevniny. Severní pól chladu - Severní pól chladu je místem s nejnižšími teplotami na povrchu Země na severní polokouli. Nachází se u vesnice Ojmjakon na ruském dálném východě. Ojmjakon však o tento primát soutěží s městečkem Verchojansk ležícím  asi 600 km na severozápad. Paradoxem je, že letní teploty v této oblasti běžně dosahují 30 °C. Neméně udivující je teplotní rozptyl Verchojansku: s historickým minimem –69,8 °C z roku 1892 a s historickým maximem 37,3 °C z roku 1988 se jedná o 107,1 °C.

Geografický severní pól – cíl expedice - Tento bod v průsečíku zemské osy je cílem expedice a je také nazýván pravým severem, vrcholem světa. Má pevnou polohu na 90° severní šířky. Rychlost otáčení Země kolem své osy je v tomto místě v porovnání s rovníkem (1.670 km/h) velmi pomalá, i když pro člověka je tento rozdíl přirozeně nepostřehnutelný. Geografický severní pól se nachází na Severoamerické desce (tzv. šesté litosférické desce), přesněji řečeno na dva až tři metry silné vrstvě ledu plovoucí zhruba 4.000 m nad touto deskou.

Objevování Arktidy

První zdokumentovaná výprava do severních polárních oblastí je připisována řeckému obchodníkovi Pýtheási z Massalie z dob kolem roku 325 před Kristem, který se tehdy vydal objevovat nová území pro obchod s plánem dosáhnout země Thúlé. Následovaly výpravy irských mnichů k oblastem kolem Islandu a Faerských ostrovů, které a koncem 9. století začaly vytlačovat skandinávské výpravy v čele se zmíněným Erikem Rudovousem, jehož k výpravě dohnala životní nutnost. Kvůli vraždám byl z Norska a následně z Islandu poslán do vyhnanství a musel si hledat nový život jinde.Skandinávci dále pokračovali v pionýrských výpravách a byli od 16. století následováni mnohými ruskými výpravami a dalšími mořeplavci a dobrodruhy, jako například Richard Chansler (dosáhl mysu Nordkapp), Steven Barrow (Nová Země) či Willem Barents, který výrazně přispěl k poznání celé severovýchodní oblasti Arktidy. Ruský zájem o arktický region se zvýšil v 18. století, kdy bylo vysláno několik průzkumných výprav s vědeckými úkoly na Sibiř a dálný východ včele s Vitusem Beringem a jeho dvěma expedicemi na Kamčatku s důrazem na probádání sibiřského pobřeží. Průlomové byly také expedice finského barona Adolfa Erika Nordenskjolda, který 1878 – 1879 jako první proplul tzv. Severovýchodní cestou (z Murmansku na Dálný východ), a Nora Roalda Amundsena, který se propletl mezi ostrovy kanadské Arktidy a proplul tak tzv. Severozápadní cestou (1903 – 1906). Ve 20. století přišel věk technologicky vyspělých ledoborců, jejichž využití pro vedení karavan nákladních lodí vodami Severního ledového oceánu se od proplutí ledoborců Alexander Sibirjakov a Fedor Litke z Archandělska do Beringovy úžiny a zpět stalo běžnou součástí námořní dopravy.

Dobývání severního pólu

Ačkoli se lidstvo již od 16. století opíralo o teorii, že severní pól neleží na pevnině, nýbrž na moři, na první významné pokusy najít a dosáhnout tohoto magického bodu se čekalo až do první poloviny 19. století. Všechny ale narazily na stejnou nepřekonatelnou překážku – souvislou neprostupnou ledovou masu. Až roku 1893 (expedice trvala 1893 – 1896) se výprava Fridtjova Nansena vydala mezi kry, kde Nansen nechal svou loď Fram zamrznout a driftovat směrem k severu. Když usoudil, že je se nachází v nejbližším možném místě k póu, vydal se spolu s Hjalmarem Johansenem na lyžích dosáhnout vysněného cíle. Nakonec se jim to nepodařilo a v dubnu roku 1895 se rozhodli pro návrat. Cesta zpět trvala déle než rok, přičemž se oba zachránili jen dílem neuvěřitelné náhody. Kajak, který si dobrodruzi zbudovali, napadl jednoho červnového dne roku 1896 mrož. Během nucené zastávky na mysu Flora v jižní části Země Františka Josefa měl Nansen dojem, že slyší v dálce štěkot psa a lidské hlasy. Nechtěl ponechat nic náhodě a nakonec po sluchu došel až k britskému polárníkovi Fredericu Jacksonovi, který prováděl průzkum terénu. Nepravděpodobnost takového setkání zpočátku způsobila značnou váhavost v komunikaci. Po chvíli přemýšlení se Jackson s jistotou zeptal: "Vy jste Nansen, že ano?" Norova kladná odpověď prolomila ledy a cesta zpět do vlasti, jakož i setkání s posádkou lodi Fram byla triumfem celé výpravy. Další pokusy o dobytí severního pólu na sebe nenechaly dlouho čekat. Frederick Cook (1908) však nebyl schopen dosažení pólu hodnověrně doložit a výprava Roberta Pearyho (1909) stejně jako přelet pólu Richarda E. Byrda vyvolávají mnohé kontroverze. Za první přesvědčivé a vědeckou obcí ověřené dosažení koordináty 90° severní šířky se proto považuje Amundsenův přelet pólu ve vzducholodi Norge z 12. května 1926. Přelomovou událostí na při dobývání a výzkumu nejbližšího okolí severního pólu bylo zřízení první dočasné stanice Sovětským svazem pod vedením Ivana Papanina. Mise mezi roky 1937 a 1938 trvala devět měsíců, díky oceánskému driftu urazila vzdálenost 2.850 km a založila dlouhou tradici těchto stanic, od roku 1954 – 1991 vysílaných každoročně. Takto rozsáhlý a kontinuální výzkum Arktidy nemá srovnání a i když byl po rozpadu SSSR obnoven až v roce 2003, je stále svým rozsahem naprosto jedinečný.

Země Františka Josefa

Souostroví 190 ostrovů a ostrůvků bylo pravděpodobně nechtěně objevili norští lovci tuleňů Nils Fredrik Rønnbeck a Petter Aidijärvi roku 1865 při hledání nových lovišť východně od Špicberků, z nichž vypluli. Svůj objev ale nikomu nenahlásili. Dle tehdejších zvyklostí se totiž obávali konkurence v nově objevených lovištích. Jako oficiální objevitelé platí tedy vůdci rakousko-uherské expedice Julius von Payer a Karl Weyprecht (1872 – 1874) a pojmenovali ostrovy po tehdejším císaři. Primárním cílem expedice bylo najít již zmiňovanou Severovýchodní cestu. Nebude-li to možné, měli za úkol pokusit se dobýt severní pól. Ani jednoho cíle se nepodařilo dosáhnout. Přesto byl návrat do vlasti triumfální a ve Vídni výpravu vítaly statisícové davy. Dalšími příchozími byli již zmiňovaný Nansen a Jackson, který se domníval, že se vlastně jedná o kontinentální pevninský celek, po němž lez doputovat až k severnímu pólu. Setkání s Nansenem tak pro něj muselo být zklamáním. Během první světové války souostroví zabralo Ruské impérium, aby zabránilo vojenskému využití souostroví nepřátelskými mocnostmi. K oficiální anexi došlo sice až v roce 1926, za hlasitých leč bezvýsledných protestů Norska, které se snažilo prosadit své hospodářské zájmy. Země Františka Josefa se stala cílem mnoha výzkumných expedicí a také důležitým strategickým prvkem ruských ozbrojených sil. Z tohoto důvodu bylo souostroví až do roku 1990 pro mezinárodní výzkum a cestování nepřístupné. Většina pevniny je pokryta sněhem a ledem a třemi sty ledovými kupolemi. Z ptačí perspektivy připomíná krajina povrch měsíce, proto se někdy Zemi Františka Josefa přezdívá "měsíční souostroví" Sporá vegetace je zastoupená polární vrbou, polárním mákem, mechy a lišejníky či pryskyřníkem. Na ostrovech a v okolních vodách lze spatřit polární medvědy, mrože, různé druhy kytovců včetně běluhy a narvala jednorohého. Velmi zajímavým úkazem jsou také dokonalé kamenné koule všech velikostí na, jejichž neznámý původ zahaluje ostrov Champ Island tajemnem.

Přístav Murmansk

Murmansk leží ve stejnojmenné oblasti na poloostrově Kola je s 300.000 největším městem za severním polárním kruhem. Murmansk je nejmladším městem Ruského carské říše.  Založeným oficiálně roku 1916, bylo výsledkem potřeby během první světové války vybudovat na arktickém pobřeží Ruska přístav pro příjímání dodávek zbraní a vojenského materiálu od spojenců. Poloostrov Kola byl vhodnou lokalitou, protože zdejší vody ani v zimních měsících nezamrzají. Murmansk byl od té doby jednou z nejdůležitějších základen ruského vojenského námořnictva a domovským přístavem ruské nukleární ponorkové a ledoborné flotily, stejně jako domovem Institutu polárního výzkumu. Díky teplému Severoatlantickému proudu je Murmanská oblast dobrým příkladem poměrně vlhkého mírného subarktického klimatu. Během pětiměsíčního zimního období  teplotní průměr jen zřídka klesne pod -15 °C, během krátkého léta se průměrné teploty pohybují kolem 17 °C. Kromě pestrobarevné tundry v oblasti najdeme také březové, jedlové a borovicové lesy; výška stromů zpravidla nepřesahuje 12 m. V oblasti jsou mnohé řeky a tisíce jezer. Mírné podnebí vytváří vhodné podmínky pro mnohá suchozemská zvířata a díky nezamrzajícím vodám také dobré podmínky pro ryby. Rybolov je jedním z hlavních hospodářských odvětví.

Atomový ledoborec „50 let vítězství” 

Nejvýkonnější a nejmodernější světový ledoborec byl uveden do provozu v roce 2007. Ledoborec je určen primárně pro udržování Severní mořské cesty a pro vědecké účely, několikrát ročně podniká též turistické cesty na severní pól. Nadcházející sezona však bude na dlouhou dobu poslední příležitostí k podniknuti teto vpravdě jedinečné výpravy. Vláda Ruské federace rozhodla o dalším využiti atomového ledoborce „50 let vítězstvu” pouze pro vědecké účely, čímž komerční cesty k severnímu pólu po roce 2015 konči. Pohon ledoborce je zajištěn 2 parními turbinami o výkonu 75.000 koňských sil, pára je dodávána 2 atomovými reaktory, jež jsou uloženy ve 160ti tunové ocelové schránce, stíněné betonem a vodní clonou. Loď je schopna samostatného provozu bez přerušeni po dobu 4 let. Pohyb v ledovém poli je usnadňován tryskami, které vhánějí pod led horkou vodu, a schopnosti rychle přečerpávat vodní zátěž v kýlu. Loď má konstrukčně revoluční tvar přídě ve tvaru lžíce, jenž usnadňuje manevrování v ledovém poli. Všechny kajuty jsou vybaveny vlastním sociálním zařízením a mají otevíratelná okna. Ačkoli ledoborec nedisponuje vymoženostmi, kterými se pyšní velké výletní lodi brázdící světová moře, jsou kajuty vzhledem poměrům zařízené velmi pohodlně a útulně. Všechny kajuty mají otevíratelné okna, okolní scenérie lze tedy pozorovat i z kajuty (i když výhled z paluby či můstku je nesrovnatelně lepší). Teplota na lodi je řízena centrálně, otevíratelná okna jsou tak vítaným způsobem úpravy teploty a výměny vzduchu. (Než opustíte kajutu, vždy se ujistěte že okna jsou zavřená). Na kajutě je dále postel a rozkládací sofa, koupelna s toaletou, umyvadlem a sprchovým koutem, stolek a skříňky na osobní věci. Na kajutě najdete také koupací plášť. Společné prostory jsou cestujícím k dispozici lelka jídelna, knihovna, lodní bar, posluchárna, fitness centrum, kryte volejbalové hřiště, kryty vyhřívaný bazének a sauna. lodní můstek je Cestujícím otevřen po většinu plavby, k pozorování scenerii se hodí i rozsáhlé venkovní paluby. Kuchyně, v níž vynikající mezinárodní kuchaři připravuji v rámci plné penze pestrý výběr jídel z různých světových kuchyni. Bar je výborně zásoben. Technická a velitelská posádka je ruská, odborná expediční posádka na lodi je v mezinárodním složeni. Jednacím jazykem na lodi je angličtina a ruština.

Technické údaje - Délka 159,60 m, šířka 30 m, ponor 11.08 m, výtlak 25 840 tun, pohon: 2 nukleární reaktory o výkonu 2 x 227,6 MW, vyrabějící páru pro parní turbiny o výkonu 75 000 koňských sil, plavební rychlost: 21,4 uzlů, posádka 140 osob, cestující max. 128 osob. Ledoborná klasifikace: Arktika. Domovsky přistav: Murmansk.

Bezpečnostní předpisy a pokyny

Na palubě lodi - Cvičný poplach a nácvik evakuace je povinnou součástí všech výprav. Je nezbytně nutné, aby se ho všichni zúčastnili – pozorně poslouchejte hlášení palubního rozhlasu. Účastněte se všech briefingů, které se během expedice pravidelně konají. Nekuřte na kajutě, v posteli, ve vnitřních prostorách lodi ani na venkovních palubách. Kuřte jen na místě výslovně k tomu určeném. Neházejte nic přes palubu. Než se  začnete pohybovat po Vaší kajutě, vždy si nejprve rozsviťte. Při pohybu na venkovních palubách buďte bdělí a opatrní. Na palubě může být námraza a náledí. Přidržujte se zábradlí a noste obuv s protiskluzovou podrážkou. Pohybujte se vždy obezřetně a pomalu. Nespěchejte! Kdekoli je to možné, přidržujte se –  loď může kdykoli udělat náhlý pohyb. Při nepříznivých plavebních podmínkách se vyhýbejte velkým (prázdným) prostorám, venkovním palubám a kapitánskému můstku. Při nepříznivých plavebních podmínkách omezte pohyb na lodi na minimum. V koridorech a na schodištích lodi se vždy přidržujte zábradlí. Zajistěte Vaše věci v kajutě a koupelně proti pohybu, vypadnutí ze skříní a polic apod. Zajistěte dveře kajuty i koupelny. Při manipulaci s dveřmi používejte pouze madla a kliky. Nechytejte dveře za rám, okraje a jiné hrany v kajutě ani jinde na lodi. Nestoupejte na prážky vchodů, dveří a průchodů. Stoupejte na dřevěné podpory, určené k bezpečnému přechodu přes tato místa. Mějte na paměti námořnické pravidlo pohybu na lodi: Jedna ruka pro Vás a jedna ruka pro loď. Tedy jednou rukou se vždy přidržujte lodi, a druhou rukou se věnujte právě vykonávané činnosti. Při výskytu jakékoli neočekávané okonosti nebo v případě nouzové situace vždy neprodleně informujte kapitánský můstek.

Povolené předměty na lodi - Mimo osobních věcí si na loď můžete vzít kamery, fotoaparáty, notebooky či běžnou výpočetní techniku a elektroniku běžných typů a běžné příslušenství k jejímu použití. Pokud si budete na palubu chtít vzít nějaké speciální vybavení, je nutné o tomto informovat poskytovatele lodní dopravy nejpozději 60 dnů před vyplutím. V případě, že Vám bude uděleno příslušné povolení, mějte je u sebe při nalodění.

Během provozu helikoptér - Helikoptéry jsou důležitou součástí navigačních procedur ledoborce. Díky nim lze lépe předvídat podmínky ledového pole, určit lépe vhodnou trasu a v případě příznivých podmínek poskytují možnost zpestřit si zážitek z okolní krajiny pohledem z ptačí perspektivy a navštívit místa jiným způsobem nedosažitelná. Základem hladkého průběhu provozu helikoptér je maximální pozornost věnovaná bezpečnosti a perfektnímu technickému stavu strojů.

Pravidla provozu helikoptér - Provoz helikoptéry je nejvíce závislý na aktuálních povětrnostních podmínkách, které se mohou rychle velmi rychle měnit. Pokud kapitán plavidla či piloti helikoptér usoudí, že aktuální podmínky se neslučují s bezpečným provedením letů, všechny lety mohou být zrušeny. Vždy věnujte pozornost hlášení palubního rozhlasu, která obsahují důležité informace, co si vzít s sebou a kde se shromáždit pro předletovou přípravu. Instrukce dodržujte. Před letem budete rozděleni do skupinek po 4 –nebo 6 osobách. Ačkoli chápeme, že někteří účastníci by rádi vždy letěli se svými spolucestovateli, nelze tomuto požadavku vždy vyhovět. Proto rozdělení do skupinek bez výjimky akceptujte. Z časových a provozních důvodů nelze akceptovat neobsazená místa ve vrtulníku během jednotlivých letů či letových sekvencí. Zároveň je nutné brát ohledy na váhové dispozice jednotlivých účastníků a vyvážený provoz letů. Během letů nad oceánem je povinností mít na sobě vždy záchrannou vestu. Oděvy s integrovanou záchrannou vestou s automatickým nafukováním nebo podobnými technologiemi nejsou povoleny. Nepodnikejte nic na vlastní pěst! Vždy vyčkejte instrukcí pověřeného personálu. Je přísně zakázáno opustit přidělenou skupinu či ohlášené místo shromáždění, vstupovat na palubu s heliportem nebo nastupovat do helikoptéry aniž byste k tomu byli vyzváni pověřeným personálem. Vezměte si s sebou nepromokavé bahoty či takšky pro ochranu dalekohledů, fotoaparátů a elektroniky. Během čekání na Vaši letovou sekvenci mějte na paměti, že vzdušné proudy způsobené helikoptérou jsou velmi silné. Dáavejte pozor zejména na menší předměty (fotoaparáty, kamery, dalekohledy). Nezdvihejte fotoaparáty pro focení přistání heliktoptéry, používejte popruhů. Ssíla vzdušných proudů Vám tato zařízení může lehce vytrhnout z ruky. Nenoste volně oblečené oděvy, či předměty které by se mohly uvolnit. K helikoptéře vždy přistupujte jednotlivě a za sebou, nikoli ve skupince. Vždy dodržujte pokyny pověřeného personálu. K helikoptéře vždy přistupujte z předu. Nevcházejte do prostoru zadního rotoru!!! Rotor se velmi rychle otáčí a je proto těžko postřehnutelný. Před vlastním nástupem uložte fotoaparát/kameru do kapsy či batohu. Pro nástup do stroje je nutné mít obě ruce volné. Vstupní otvor helikoptéry není příliš velký, proto se při nástupu přikrčte a dávejte pozor na hlavu. Neodmítejte pomocnou ruku posádky a personálu. Během letu a v okolí helikoptéry nekuřte. Letecké palivo je extrémně vznětlivé. V helikoptéře je během letu velký hluk. Sledujte posádku letu, která Vám může sdělovat instrukce gesty. Neotevírejte dveře helikoptéry. Vyčkejte až tak učiní některý z členů posádky. Neskákejte ze schůdků na zem! Sestupujte po schůdcích postupně a pomalu! Během letu si nesundávejte nebo nerozepínejte záchrannou vestu. Po výstupu z helikoptéry buďte obezřetní, terén může být nerovný. Od stroje odcházejte směrem k jeho předku. Nevcházejte do prostoru zadního rotoru!!! Rotor se velmi rychle otáčí a je proto těžko postřehnutelný. Při přistání v kopci dbejte na to, abyste od stroje odcházeli směrem z kopce. K nástupu na zpáteční let se dostavte v určenou dobu, aby na Vás ostatní členové Vaší skupinky nemuseli čekat. Vyčkejte na pokyn k nástupu do helikoptéry. Po přistání a výstupu z helikoptéry si nezapomeňte omýt expediční obuv v roztoku k tomu určeném. Zamezíte tak přenosu zeminy, fragmentů rostlin a jiných přírodnin na další místa. DŮLEŽITÉ: Dodržujte za všech okolností pokyny posádky! Nikdy se nepřibližujte k vrtulníku, dokud k tomu nejste vyzváni pověřenou osobou!

Na člunu Zodiac - Čluny Zodiac jsou při arktických expedicích nenahraditelné. Mají mělký ponor a šest nafukovacích oddílů, které jim poskytují ideální plovací a manévrovací vlastnosti. Při proražení jednoho či i několika oddílů mohou tyto čluny stále plavat. Pomocí těchto člunů je možno přistát i v normálně nepřístupných místech: na plážích, říčních březích, krách a podobně.

Pravidla přepravy na člunu - Vždy bezpodmínečně dodržujte pokyny obsluhy člunu. Při plavbě na sobě mějte vždy poskytnutou záchrannou vestu. Bez vesty a patřičného odění Vám nástup na člun nebude povolen. Vždy mějte na sobě několik vrstev; svrchní vrstvu musí vždy tvořit nepromokavá bunda (a nelépe i kalhoty). Při vyloďování se z člunu přijměte nabízenou pomoc obsluhy. Použijte vždy „námořnického stisku“ – tj. vzájemného uchopení za zápěstí, nikoliv za dlaň, tento stisk je daleko pevnější než běžné podání ruky. S sebou si berte pouze jeden malý batoh na potřebné věci jako je fotoaparát, dalekohled, pláštěnka, náhradní boty. Snažte se mít obě ruce volné. Elektroniku mějte vždy ve vodotěsných obalech či sáčcích. Nikdy na Zodiacích nekuřte. Čluny jsou gumové s palivovými nádržemi, hrozí tudíž nebezpečí vznícení. Podmínky pro vylodění budou vždy oznámeny v předstihu: „mokré vylodění“ (většinou), znamená vylodění na pláži s výstupem do příbojových vln – voda sahá většinou nad kotníky; „suché vylodění“ (zřídka), znamená výstup přímo na suchou zemi. Očekávané povětrnostní podmínky budou též oznámeny v předstihu. Bude-li ohlášeno "mokré vylodění" doporučujeme obléci si do expedičních holinek dva páry teplých ponožek. Věci, které by neměli zvlhnout (fotoaparáty, kamery,..) je dobré mít v nepromokavém obalu. Nikdy nelze vyloučit spršku z mořské vlny či náhlou dešťovou přeháňku. Je-li člun v pohybu, nevstávejte, vždy zůstaňte sedět. Na člunu se může vždy vztyčit jen jedna osoba, a to jen tehdy, dá-li k tomu obsluha člunu pokyn. Při vysedání proto vstávejte postupně a na vyzvání. Při nástupu do člunu se vždy posouvejte v sedě po nafukovacím boku, abyste uvolnili místo následujícím osobám. Před výstupem z člunu se vždy posouvejte v sedě po nafukovacím boku až k místu výstupu. Nikdy nevystupujte ze Zodiacu přes záď nebo příď, kterými je člun orientován k pevnině. Náhlá vlna může člun pozdvihnout a nepozorného cestujícího srazit. Vždy k člunu přistupujte pouze ze stran. Nespouštějte nohy do vody, nesahejte do vody rukou, nenaklánějte se přes boky člunu. Vyhnete se tak možným zraněním při navigaci mezi kusy ledu a krami. Při fotografování můžete docílit větší stability pokleknutím na dno Zodiaku a opřením rukou o jeho bok. Berte ohledy na ostatní osoby v Zodiaku, jejich pohodlí a přání pořídit fotografie a zejména na jejich bezpečnost. Před výsadkem i po něm pečlivě očistěte oděv i obuv (v roztoku k tomu určeném) od přírodnin. Zamezíte tak přenosu zeminy, fragmentů rostlin a jiných přírodnin na další místa.

 

 

Celý svět na dlani

Vybírejte podle kontinentu

Afrika

Asie

Severní Amerika

Latinská Amerika

Evropa

Australie a Oceánie