Antarktida
21. 11. - 09. 12. 2024
  • 21. 11. - 09. 12. 2024
  • 28. 11. - 14. 12. 2024
  • 03. 12. - 21. 12. 2024
  • 23. 12. 2024 - 10. 01. 2025
  • 27. 12. 2024 - 14. 01. 2025
  • 04. 01. - 20. 01. 2025
  • 08. 01. - 26. 01. 2025
  • 20. 01. - 05. 02. 2025
  • 30. 01. - 15. 02. 2025
  • 01. 02. - 17. 02. 2025
  • 11. 02. - 01. 03. 2025
  • 23. 02. - 13. 03. 2025
  • 07. 03. - 27. 03. 2025
  • 08. 03. - 25. 03. 2025
  • 12. 03. - 27. 03. 2025
  • 19. 03. - 09. 04. 2025
  • 21. 03. - 07. 04. 2025
19 dní
1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
315000 Kč

Antarktida

Staňte na jediném panenském kontinentu. Zakuste antarktickou koupel během jednoho z výsadků na pevninu bílého kontinentu.

  • blízká setkání s antarktickou faunou
  • pohlednic z nejjižnějšího poštovního úřadu světa
  • příležitost ke koupeli na jedné z liduprázdných pláží nejchladnějšího kontinentu
  • podivuhodná historie

Itinerář zájezdu

  • 1. den ODLET Z PRAHY
    Odlet do Ushuaii přes Buenos Aires.
  • 2. den BUENOS AIRES - USHUAIA
    Přílet do Buenos Aires, odlet do Ushuaii. Nocleh v Ushuaii.
  • 3. den USHUAIA
    Snídaně. Možnost návštěvy NP Tierra del Fuego, nalodění a plavba průlivem Beagle na jih.
  • 4. - 5. den DRAKEŮV PRŮLIV
    Plavba přes Drakeův průliv. Během celé plavby probíhají na lodi přednášky, filmy, videoprojekce, odborné komentáře k navštíveným lokalitám. Pozorování mořského ptactva – několik druhů albatrosa (mezi nimi také největší létavý pták na světě albatros stěhovavý) či buřňáka.
  • 6. - 10. den ANTARKTIDA
    Plavba podél Antarktického poloostrova, který je nejdostupnější, ale také nejscéničtější částí Antarktidy s hojnou faunou a horskými scenériemi s ledovci. Návštěvy lokalit Cuverville Island, Paradise Bay s plavbou na zodiacích mezi bizarními ledovými krami a ostře vyřezanými fjordy, Neko Harbour, ostrova Danco Island, který byl také v hledáčku pro českou výzkumnou stanici, jež nakonec stojí na Rossově ostrově. Zde pravidelně vychovávají své mladé dravé chaluhy. Během výsadku lze spatřit tučňáky uzdičkové, tuleně krabožravého a Wedellova. Jedinečným zážitkem je Port Lockroy s koloniemi tučňáků a britskou výzkumnou stanicí. Původně velrybářská základna, později vojenský strategický bod a konečně vědecká stanice byla v roce 1962 opuštěna a slouží dnes jako autentická ukázka života na bílém kontinentu. Její minulost připomínají vybělené velrybí kosti i předměty každodenní potřeby. Nachází se tu také poštovní úřad Jejího Veličenstva, který jako jediný nabízí možnost zaslání pohlednice se známkou Antarktidy. Plavba pokračuje skrze úchvatný průliv Lemaire s výsadkem na ostrovech Peterrmann Island a Pleneau Island, kde žijí kolonie tučňáků kroužkových a kormoránů modrookých. Dramatický průliv Neumayer nás přivede k ostrovům Melchior Islands s mohutnými ledovci a výskytem tuleňů krabožravých a leopardích. V celé oblasti se samozřejmě pohybují i různé druhy velryb.
  • 11. - 12. den DRAKEŮV PRŮLIV
    Plavba na sever Drakeovým průlivem.
  • 13. den USHUAIA – BUENOS AIRES
    Vylodění v Ushuaii, přelet do Buenos Aires. Nocleh v Buenos Aires.
  • 14. den BUENOS AIRES
    Prohlídka města včetně ústředního náměstí Plaza de Mayo s katedrálou a prezidentským palácem, nejširší ulice světa Avenidy de 9 Julio s Obeliskem republiky a budovou Opery či pěší nákupní zóny Avenidy de Florida. Zavítáte také do čtvrti Boca – tato část města patří k místům, na nichž ulpěl hvězdný prach božského Diega Maradony. Hřbitov Recoletta žije naopak legendou Evy Perón. Byť je odkaz této osobnosti poněkud kontroverzní, samotná procházka mezi vznosnými kryptami je zcela nevšedním zážitkem. Nocleh v Buenos Aires.
  • 15. den BUENOS AIRES
    Snídaně. Volný den v Buenos Aires, večer představení argentinského tanga s večeří v národním stylu.
  • 16. den BUENOS AIRES - PRAHA
  • 17. den PŘÍLET DO PRAHY

Termíny a ceny

Termín Stav Počet dní Osoby
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Cena
11. 03. - 01. 04. 2024 uzavřeno 22 dní / 19 nocí 1 334 000,-
14. 03. - 02. 04. 2024 uzavřeno 20 dní / 17 nocí 1 299 000,-
19. 03. - 05. 04. 2024 uzavřeno 18 dní / 15 nocí 1 263 000,-
21. 11. - 09. 12. 2024 volno 19 dní / 16 nocí 1 315 000,-
28. 11. - 14. 12. 2024 volno 17 dní / 14 nocí 1 282 000,-
03. 12. - 21. 12. 2024 volno 19 dní / 16 nocí 1 315 000,-
23. 12. 2024 - 10. 01. 2025 volno 19 dní / 16 nocí 1 336 000,-
27. 12. 2024 - 14. 01. 2025 volno 19 dní / 16 nocí 1 336 000,-
04. 01. - 20. 01. 2025 volno 17 dní / 14 nocí 1 303 000,-
08. 01. - 26. 01. 2025 volno 19 dní / 16 nocí 1 336 000,-
20. 01. - 05. 02. 2025 volno 17 dní / 14 nocí 1 303 000,-
30. 01. - 15. 02. 2025 volno 17 dní / 14 nocí 1 303 000,-
01. 02. - 17. 02. 2025 volno 17 dní / 14 nocí 1 303 000,-
11. 02. - 01. 03. 2025 volno 19 dní / 16 nocí 1 336 000,-
23. 02. - 13. 03. 2025 volno 19 dní / 16 nocí 1 336 000,-
07. 03. - 27. 03. 2025 volno 21 dní / 18 nocí 1 349 000,-
08. 03. - 25. 03. 2025 volno 18 dní / 15 nocí 1 277 000,-
12. 03. - 27. 03. 2025 volno 16 dní / 13 nocí 1 241 000,-
19. 03. - 09. 04. 2025 volno 22 dní / 19 nocí 1 349 000,-
21. 03. - 07. 04. 2025 volno 18 dní / 15 nocí 1 277 000,-
Zobrazit všechny termíny

Cena zahrnuje:

  • leteckou přepravu Praha – Buenos Aires – Ushuaia s přestupy
  • 3x nocleh v Buenos Aires v hotelu 4* se snídaní
  • 1x nocleh v Ushuaia v hotelu 4* se snídaní
  • transfery mezi letišti, hotely a přístavem
  • plavbu dle itineráře
  • ubytování na lodi ve dvojlůžkové kajutě Twin Porthole s malým oknem
  • plnou penzi, čaj, kávu a vodu po celý den během plavby
  • všechny výlety ha pevninu, výlety čluny zodiac
  • přednáškový program na lodi
  • zkušeného anglicky mluvícího průvodce
  • zapůjčení nepromokavé expediční obuvi
  • podrobné předodletové materiály

Cena nezahrnuje:

  • spropitné
  • fakultativní výlety mimo plavbu i během ní
  • povinné pojištění léčebných výloh se speciální doložkou pro Antarktidu


NA TENTO ZÁJEZD SE NEVZTAHUJÍ ŽÁDNÉ SLEVY.

 

Další informace:

Poznámky k termínům

Base Camp: v některých termínech jede zájezd v režimu Base Camp (tj. základní tábor). Tento koncept vychází vstříc aktivním cestovatelům, kteří upřednostní více času na jednom místě a intenzivnější poznání a zážitky. Loď vždy zakotví na 2 – 3 dny na vhodném místě pro poznávání antarktického kontinentu a okolních ostrovů. Během delších zastávek mohou účastníci vybírat z různých aktivit, jak tento vpravdě panenský kontinent co nejvíce vychutnat. Možné varianty jsou: kempování, potápění, výlety na kajaku, horolezecké výpravy, pěší nebo výpravy na sněžnicích, fotografický workshop. Všechny tyto aktivity jsou zdarma, vyjma potápění – příplatek 12.800,– Kč/osoba. Termíny s tímto režimem Vám na požádání upřesníme. 

Jižní polární kruh: v některých termínech je plánován pokus o dosažení a překročení jižního polárního kruhu. Termíny s tímto režimem Vám na požádání upřesníme.

Fakultativní aktivity: kempování, potápění, výlety na kajaku jsou za příplatek možné i během standardních termínů.

Poznámka: Vzhledem k expedičnímu charakteru cesty je program orientační a konkrétní trasa, její části nebo její pořadí se může měnit na základě aktuálních povětrnostních, ledových a jiných podmínek. Rozhodující slovo má vždy kapitán lodi. Některé termíny mohou být delší. V takovém případě to znamená delší čas strávený v oblasti Antarktického poloostrova.

Život na palubě: Den začíná budíčkem a snídaní v lodní jídelně. Předchozího večera se koná stručný nástin dnešního programu, písemný itinerář obdržíte od kapitána před snídaní přímo do Vaší kajuty. Po snídani se obvykle koná odborná přednáška k programu, poté následuje první vylodění toho dne pomocí člunů Zodiac. Jedno vylodění trvá obvykle 2 – 4 hodiny. Po návratu na palubu následuje krátká siesta a oběd. Po obědě se koná obvykle druhé vylodění, případně je možno pozorovat scenérii podél plavební trasy, tu a tam tuleně na kře či velryby na otevřeném moři. Po večeři je možno uchýlit se do baru, lodní knihovny, či díky polárnímu dni dále pozorovat antarktickou scenérii. Případně se může konat další vylodění na pevninu. Loď Plancius byla postavena pro výzkumné účely Holandského královského námořnictva v roce 1976 pod jménem Tydeman. Po dosloužení jako vědecké plavidlo prošla loď v letech 2006 – 2009 nákladnou kompletní rekonstrukcí, tak aby splňovala všechny současné technické i bezpečnostní normy a zároveň vyhovovala expedičnímu charakteru zájezdu. Všechny kajuty mají příslušenství, většina dvoulůžkových kabin je vybavena palandami. Společné prostory: salon s barem a knihovnou z něhož je výborný výhled na scenérie na trase, restaurace, která slouží také jako přednáškový sál, na venkovních palubách lodi lze rovněž pohodlně vychutnávat přírodní krásy po trase Technická data lodě: Délka 89 m, šířka 14,5 m, ponor 5 m, výtlak 3.175 t, pohon – 3 kombinované elektro-dieselové motory, max. rychlost 12 uzlů, ledoborná klasifikace 1D Posádka – cca. 30 osob (dle obsazení), cestující – 112

Klimatické podmínky

Buenos Aires: únorové teploty se pohybují v rozmezí 20°C až 30°C, vlhkost vzduchu je poměrně vysoká. Noční teploty mohou klesat pod 20°C.

Ushuaia: typické únorové počasí je větrné, teploty v rozmezí 5°C až 10°C.

Antarktický poloostrov: v únoru bývá sucho a chladno s teplotami mezi –5°C až –10°C, avšak mohou vyšplhat i k 0°C, výjimečně i výše. Jasné počasí může být proloženo sněhovými přeháňkami, oblačností a podobně. Proměnlivost počasí je značná.

Chcete zájezd upravit nebo zpracovat jako individuální cestu?

Máte zájem o dovolenou, ale nemáte teď čas řešit detaily?
Pošlete nám kontakt a napište, kdy se vám máme ozvat. Rádi vám poradíme.

  • 1. ODLET Z PRAHY
    Odlet do Ushuaii přes Buenos Aires.
  • 2. BUENOS AIRES - USHUAIA
    Přílet do Buenos Aires, odlet do Ushuaii. Nocleh v Ushuaii.
  • 3. USHUAIA
    Snídaně. Možnost návštěvy NP Tierra del Fuego, nalodění a plavba průlivem Beagle na jih.
  • 4. - 5. DRAKEŮV PRŮLIV
    Plavba přes Drakeův průliv. Během celé plavby probíhají na lodi přednášky, filmy, videoprojekce, odborné komentáře k navštíveným lokalitám. Pozorování mořského ptactva – několik druhů albatrosa (mezi nimi také největší létavý pták na světě albatros stěhovavý) či buřňáka.
  • 6. - 10. ANTARKTIDA
    Plavba podél Antarktického poloostrova, který je nejdostupnější, ale také nejscéničtější částí Antarktidy s hojnou faunou a horskými scenériemi s ledovci. Návštěvy lokalit Cuverville Island, Paradise Bay s plavbou na zodiacích mezi bizarními ledovými krami a ostře vyřezanými fjordy, Neko Harbour, ostrova Danco Island, který byl také v hledáčku pro českou výzkumnou stanici, jež nakonec stojí na Rossově ostrově. Zde pravidelně vychovávají své mladé dravé chaluhy. Během výsadku lze spatřit tučňáky uzdičkové, tuleně krabožravého a Wedellova. Jedinečným zážitkem je Port Lockroy s koloniemi tučňáků a britskou výzkumnou stanicí. Původně velrybářská základna, později vojenský strategický bod a konečně vědecká stanice byla v roce 1962 opuštěna a slouží dnes jako autentická ukázka života na bílém kontinentu. Její minulost připomínají vybělené velrybí kosti i předměty každodenní potřeby. Nachází se tu také poštovní úřad Jejího Veličenstva, který jako jediný nabízí možnost zaslání pohlednice se známkou Antarktidy. Plavba pokračuje skrze úchvatný průliv Lemaire s výsadkem na ostrovech Peterrmann Island a Pleneau Island, kde žijí kolonie tučňáků kroužkových a kormoránů modrookých. Dramatický průliv Neumayer nás přivede k ostrovům Melchior Islands s mohutnými ledovci a výskytem tuleňů krabožravých a leopardích. V celé oblasti se samozřejmě pohybují i různé druhy velryb.
  • 11. - 12. DRAKEŮV PRŮLIV
    Plavba na sever Drakeovým průlivem.
  • 13. USHUAIA – BUENOS AIRES
    Vylodění v Ushuaii, přelet do Buenos Aires. Nocleh v Buenos Aires.
  • 14. BUENOS AIRES
    Prohlídka města včetně ústředního náměstí Plaza de Mayo s katedrálou a prezidentským palácem, nejširší ulice světa Avenidy de 9 Julio s Obeliskem republiky a budovou Opery či pěší nákupní zóny Avenidy de Florida. Zavítáte také do čtvrti Boca – tato část města patří k místům, na nichž ulpěl hvězdný prach božského Diega Maradony. Hřbitov Recoletta žije naopak legendou Evy Perón. Byť je odkaz této osobnosti poněkud kontroverzní, samotná procházka mezi vznosnými kryptami je zcela nevšedním zážitkem. Nocleh v Buenos Aires.
  • 15. BUENOS AIRES
    Snídaně. Volný den v Buenos Aires, večer představení argentinského tanga s večeří v národním stylu.
  • 16. BUENOS AIRES - PRAHA
  • 17. PŘÍLET DO PRAHY

Příprava na Arktickou cestu

Antarktické plavby jsou plavbami expedičního stylu, při nichž se klade důraz na setkání s divočinou, a to jak faunou, tak s celkovým antarktickým ekosystémem. Expediční lodě jsou vesměs pohodlné, avšak nikoliv luxusní. Kapitánský můstek bývá pro cestující trvale otevřen (s výjimkou extrémních plavebních podmínek). Skutečný program plavby je závislý na místních podmínkách, kapitán lodě se snaží maximálně využít místních podmínek, okamžitých situací a míst výskytu antarktických zvířat tak, aby program poskytoval maximální zážitek. Ani jedna plavba není totožná, vždy je potřeba brát v potaz prvek neočekávatelna tak, jak je v polárních krajích zvykem. Pozor, na vnitrostátních letech po Argentině je váhový limit zavazadel 15 kg pro zapsané zavazadlo.

Cestovní doklady

Antarktida je zemí bez státní správy, takže k návštěvě není potřeba vízum. Nicméně na základě Antarktické úmluvy některé státy požadují po svých občanech k návštěvě země povolení (Švédsko, Norsko, Japonsko), které vydávají úřady dotyčného státu. Česká republika i Slovenská republika, jakožto signatářské země, po svých občanech zatím žádné vízum nepožadují. Pasy se při nástupu na loď většinou vybírají a po dobu plavby jsou uloženy u posádky.

Celní předpisy

Návštěva Antarktidy znamená opuštění všech národních prostorů, jedná se tedy de iure o cestu do území mimo národní teritoria. Není tudíž žádné omezení na dovozu. Ovšem Antarktická úmluva stanovuje přísný zákaz jakéhokoliv vývozu přírodnin z Antarktidy, což se týká živočichů, rostlin, minerálů, hornin. Dodržování bývá často při vylodění v přístavu v Ushuaii kontrolováno prohlídkou zavazadel, při nedodržení hrozí zabavení „suvenýrů“ a vysoká pokuta. Antarktida je poslední poměrně nedotčenou končinou naší planety a tento zákaz má ochránit její neposkvrněný charakter. Prosíme o jeho respektování.

Právní postavení

Ačkoliv je Antarktida územím mimo státní jurisdikci, většina států uplatňuje vůči svým občanům v Antarktidě své národní zákony. Občané České i Slovenské republiky, jakožto signatářských států Antarktické úmluvy, jsou tedy v Antarktidě vázáni platnými zákony České nebo Slovenské republiky, takže beztrestně řekněme vraždit či loupit zde možné samozřejmě není.

Počasí během plavby

Buenos Aires

V Argentině je během evropských zimních měsíců léto, denní teploty se pohybují v rozmezí 20°C – 30°C, panuje vysoká vlhkost vzduchu, večery mohou být chladnější.

Měsíc/průměr       1.         2.       3.       4.         5.        6.      7.        8.       9.      10.       11.       12.
Teplota                 25,1    23,9   22       18      14,4,   11,9   11,4   12,8    14,8    18,2    20,9     23,2
Srážky                  67,5    171  172,3  110,8   72,3    54,8    70     71,7     75     124,4  114,1   102,4

Ushuaia

Chladno a větrno, teploty 5°C – 15°C. Déšť je pravděpodobný.

Měsíc/Průměr       1.      2.       3.        4.       5.       6.      7.        8.       9.     10.    11.     12.
Teplota                 9,6    9,3     7,7     5,7      3,2     1,7    1,3      2,2     4,1    6,2    7,8     9,1
Srážky                  39    45,2   52,3   56,1    53,4   48,3  36,4    45,2   41,7   35     34,6   42,5

Antarktický poloostrov

Panuje suché a studené podnebí, velmi větrno a možné sněhové přeháňky. Teploty se pohybují mezi 0°C až –10°C, vyšplhat však mohou i k 0°C.  Počasí je obecně velice proměnlivé, i teplý slunný den se může rychle změnit v sněhovou bouři.

Měsíc/Průměr                    1.       2.        3.       4.        5.       6.         7.         8.        9.        10.      11.      12.

Teplota poloostrov            0,8    -0,1     -1,9    -4,5     -7,1    -9,9    -11,6    -11,8    -9,1      -6,1     -2,8      0,1
Teplota oblast pobřeží     -0,2    -6,3     -14    -17,4    -19    -19,1   -21,7   -22,8   -20,8    -15,5    -6,7     -0,8
Teplota vnitrozemí          -32,4  -44,3   -57,9  -64,7  -65,6  -65,2   -66,9    -67,6    -66      -57,1   -43,3   -32,1

Oblečení

„Neexistuje žádné špatné počasí, pouze špatné oblečení“ zní praxí osvědčené polárnické rčení. Základní pravidla jsou tato:

  • vyvarovat se provlhnutí (ať už propocením, promáčením deštěm, namočením nohou, či ostřikem mořskou sprškou)
  • vrstevnaté oblečení: Je lepší mít několik vrstev na sobě než jeden těžký svetr. Vzduch chycený mezi vrstvami je vynikajícím izolátorem.
  • větrný faktor zesiluje chlad několikanásobně. Již mírný vítr o rychlosti kolem 6 km/h dokáže odvést z těla šestkrát více tepla než stejně studený, ale klidný vzduch.
  • největší ztráty tepla jsou z končetin, teplé rukavice a pořádné boty (viz odstavec „Boty na výsadky“) jsou nezbytností.
  • ztráty tepla hlavou jsou také velmi význačné, není tedy radno ven vycházet bez čepice. Ideální jsou takové čepice, které lze přetáhnout přes uši. Při chůzi proti větru se hodí i šátek, kterým lze zakrýt obličej.
  • ideálním oděvním materiálem pod svrchní vrstvu je vlna, hedvábí či fleece, materiály, které jsou schopny zadržet hodně vzduchu. Bavlna se příliš nehodí.
  • Jak řečeno výše, je nutné se vyvarovat provlhnutí a chránit se proti větru. Svrchní vrstva oblečení tedy musí být nepromokavá a větrutěsná. Dnešní oblečení do přírody, které je nepromokavé, splňuje i požadavek ochrany proti větru. Ideální je oblečení s prodyšnou membránou (nebo zátěrem – méně trvanlivé) jako například GoreTex, Hyvent, Gelanots apodbně.
  • Velmi důležitou součástí vybavení jsou také vhodné rukavice. Dobrým vodítkem je používat stejné rukavice, které byste nosili například na lyžích. Mimo dobré tepelně-izolační vlastnosti je zcela zásadní, aby Vás rukavice (podobně jako bunda a kalhoty) dokázaly ochránit před větrem a deštěm či sněžením. NENÍ NIC HORŠÍHO, než když při první plavbě na zodiaku v Antarktidě zjistíte, že Vaše extra silné fleecové či jiné rukavice na člunu lehce profouknou a promoknou.

Boty na výsadky

Gumové vysoké zateplené holínky jsou základní výbavou při výsadcích na pevninu ze Zodiaků. Jako vhodné se příliš neosvědčují běžné holínky zemědělského typu z umělé pryže, a to proto, že snadno prochladnou. Nabídka vhodných holínek je u nás relativně omezená, nejlépe se porozhlédnout v pracovní obuvi či v rybářských potřebách. Výška bot by měla být alespoň do poloviny lýtek, lépe výše. Holínky Vám nebudou v Antarktidě sloužit k mnohahodinovému stání v ledové vodě (běžná reakce na poptávku v rybářských prodejnách), pouze při vylodění na krátké přebrodění ke břehu. Voda většinou sahá někam ke kotníkům, vlny nebývají. Další důležitý efekt holínek je snadná omyvatelnost od nánosů tučňáčího guana, některé kolonie tučňáků již na dálku zavánějí jako špatně čištěná slepičárna. Při pohybu v takovémto terénu jsou holínky neocenitelné.

Časová zóna

V letním období svítí Slunce v Antarktidě 20 až 24 hodin denně. Z tohoto důvodu není časové pásmo důležité. Lodě si většinou udržují čas výchozího přístavu po celou dobu plavby, antarktické stanice se často řídí časem v domovské zemi (tj. na některých ruských stanicích bývá čas moskevský).

Na palubě

Oblečení - Oblečení na lodi je neformální, odpovídající expedičnímu charakteru výpravy. Je dobré mít při ruce vždy teplé venkovní oblečení pro případ náhlého spatření velryb či jiného úkazu, který bude oznámen palubním rozhlasem. Loď je pohodlně vytápěna, na venkovní palubě je však zima, větrno a kluzko. Mezi lodní služby patří i praní prádla tak jako v běžném hotelu, ceny však odpovídají odlehlosti.

Dalekohled, fotoaparáty, kamera - Příroda si i zde jako jinde turistů nevšímá a žije si svým životem. Chcete-li pořídit dobré snímky či videa, je radno mít fotoaparáty a kamery při ruce, neboť štěstí přeje připraveným. Často se stane, že velryba, vorvaňovci či ptáci, pohybující se kolem lodi, se ukáží pouze na několik málo chvil a než se vrátíte s vybavením v ruce z kajuty, jsou opět pryč. Velmi cennou součástí výstroje je dalekohled, neboť vzdálenosti od lodi, v nichž se nám antarktická fauna zjevuje mohou být různé. Toto platí dvojnásob u ptáků.

Obuv - Nejvhodnější obuv pro pohyb na palubě by měla být pohodlná, zároveň však pevná a nejlépe s protiskluzovou podrážkou, neboť i zde v případě náhlého spatření velryb či jiného úkazu, který bude oznámen palubním rozhlasem, je nejlépe tyto úkazy pozorovat z paluby lodě.

Stravování - Plná penze na lodi je vesměs ve stylu mezinárodní kuchyně, tj. běžné evropské speciality. Nelze však očekávat kulinářské hody jako na luxusních oceánských plavbách v teplých mořích.

Elektřina - Elektrické zásuvky na palubě jsou evropského typu s dvěmi kulatými zdířkami. Napětí je 220 V, 50 Hz.

Peníze na lodi a na pevnině - Na lodi se používá americký dolar a Euro. Ceník služeb a pochutin je ovšem v Euro. Nealkoholické nápoje, pivo (0,33 l) a víno stojí cca. 2,50 EUR, láhev vína dle druhu 15 – 25 EUR a lihoviny 3,50 – 4,00 EUR za sklenku (0,04 l). Buenos Aires a Ushuaia: Na jedno hlavní jídlo Vám bude stačit od 20 – 70 pesos, pivo stojí od cca. 15 pesos výše a láhev vína dle druhu od 150 – 200 pesos. Vždy samozřejmě závisí na náročnosti konzumenta a kvalitě podniku. Nicméně vzhledem k ekonomické situaci země a míře inflace berte tyto údaje jako orientační.

Kreditní karty - Lze platit kartami VISA či MasterCard či EuroCard. Platby na kreditní kartu jsou převáděny na Euro.

Spropitné - Na lodích bývá zvykem na závěr odměnit služby posádky jednorázovým spropitným, o které se posádka podělí. Dávání spropitného je osobním rozhodnutím a jeho výše závisí na Vaší úvaze. Nicméně vzhledem k početnosti posádky je za přiměřenou výši považováno zhruba 10 USD/osoba/den.

Jazyk - Jednacím jazykem na lodi je angličtina, s členy posádky je možno se domluvit rusky (po pravdě řečeno je posádka velmi ráda, může-li si pohovořit po slovansku).

Kapitánský můstek - Kapitánský můstek je otevřen pro veřejnost téměř nepřetržitě. Můstek je pro návštěvníky uzavřen pokud je loď v přístavu, či v případě rozbouřeného moře. Prosím, dbejte na můstku pokynů posádky. Levá strana můstku ve směru plavby (tzv. přístavní bok – port side) je pracovním územím, prosíme, bez dovolení do této části můstku nevstupujte. Podle lodní etikety se na můstek nevnáší jídlo a pití, zvláště alkohol. Chůze bez bot je též na můstku poněkud proti zvyklostem. Podle staré námořnické tradice se na celé lodi nehvízdá a nepíská, podle pověry se tím přivolává vítr a bouře.

Kouření - Vnitřní prostory lodi jsou nekuřácké, na otevřené palubě je kouření povoleno, odhazovat nedopalky do moře je ovšem zakázáno. Kouření je přísně zakázáno v blízkosti nafukovacích člunů Zodiac a palivových nádrží.

Cvičný poplach - Podle mezinárodních předpisů se musí během prvních 24 hodin plavby uskutečnit cvičný poplach. Cvičný poplach se bere vážně a je pro každého cestujícího povinný. V každé kajutě je umístěna cedule, na níž je uvedeno, ke kterému záchrannému člunu se mají cestující v této kabině v případě poplachu dostavit. V kajutě se též nachází jedna záchranná vesta pro každého cestujícího. K vestě patří píšťalka a automatické světlo, které se aktivuje při styku s vodou. Poplašným signálem je sedm krátkých zatroubení lodní sirénou, po nichž následuje dlouhé zatroubení. Tento signál se může po sobě několikrát opakovat. Po signálu je nutno se okamžitě dostavit do své kabiny a s teplým oblečením a záchrannou vestou se dostavit k příslušnému záchrannému člunu. Jelikož se cvičení koná během plavby jen jednou, uslyšíte-li signál podruhé některý další den, pak se jedná již o poplach ostrý! Postupujte stejně jako při nácviku, zachovejte klid a rozvahu a vyčkejte pokynů posádky.

Zdravotní péče

Antarktida je bezpochyby nejvíce hygienickým kontinentem na naší planetě. Lékařské kapacity jsou ale velice omezené, na lodi se nachází ošetřovna a expediční lékař, který je schopen v případě nouze poskytnout první pomoc. Pojištění zdravotnických výloh je rozhodně doporučeno, přesvědčte se však, že Vaše pojistka pokrývá i cestu do Antarktidy (většina pojišťoven tuto eventualitu nebere při pojištění v potaz).

Hygiena - Jelikož je území Antarktidy prosté většiny běžných choroboplodných zárodků, tak riziko běžných infekčních nemocí příliš nehrozí. Hlavními zdravotními riziky jsou:

Sluneční záření – sluneční záření je velmi intenzivní i při podmračených dnech. Díky odrazu paprsků od sněhových a ledových ploch, jakož i mořské hladiny, je intenzita ultrafialového záření srovnatelná s vysokohorskými podmínkami. Navíc se intenzita záření zvyšuje díky vlivu ozónové díry, která má své centrum právě nad Antarktidou.  Používejte tudíž při pobytech mimo lodní prostory ochranné krémy a dobré sluneční brýle s ochranným UV filtrem.

Vítr a teplota – při pobytech na pevnině je potřeba brát do úvahy vítr, který znásobuje účinky nízkých teplot.

Dehydratace – antarktické klima je velice suché a tělo tedy odpařuje poměrně hodně tekutin. Doporučuje se vypít přinejmenším 3 litry tekutin denně, nezapomínejte však, že káva i čaj působí spíše kontraproduktivně díky odvodňujícímu efektu.

Nespavost – je častým problémem při antarktických plavbách za téměř stálého slunečního svitu. Na druhé straně při takové životní cestě, jako je návštěva Antarktidy řada cestujících raději vychutnává okolní scenérie, spát se dá ostatně i doma.

Mořská nemoc - Projevy mořské nemoci Vás mohou postihnout v oblasti mezi kontinentálním Ruskem a Zemí Františka Josefa, kde se vlivem špatného počasí mohou vyskytnout neklidné vody. Severně od tohoto souostroví již postupně začíná ledový příkrov, díky němuž je moře klidné. Prorážení ledu je na lodi sice mírně cítit, ovšem většina lidí tento fenomén po několika hodinách přestane vnímat a najdou se dokonce i tací, kterým se při prorážení ledu lépe spí. Pokud Vás postihne mořská nemoc, vězte, že se jedná o přirozenou reakci organismu na lodní pohyby. Zkušení námořníci tvrdí, že komu ještě nebylo na moři špatně, tak se zatím málo plavil. Jako osvědčené prostředky k úlevě při nevolnosti se osvědčuje pozorování obzoru a čerstvý vzduch, naopak cigarety, alkohol a zplodiny z motoru činí nevolnost horší. Preventivně se též osvědčuje střídmost v jídle. Lodní lékárnička bývá pro tyto případy dobře zásobená. V duchu hesla "štěstí přeje připraveným" doporučujeme nicméně vybavit se z vlastních zdrojů předem. Pro boj s mořskou nemocí lze doporučit osvědčený Kinedryl, homeopatikum Cocculine, žvýkačky Travel Gum či náplasti Transderm Scop které účinkují až 30 h. Nechcete-li zbytečně požívat léků, lze použít náramky Sea Band anebo čistě přírodní materiál – zázvor v jakékoli formě (bonbóny, žvýkačky, čaj, sušený zázvor apod.). Mezi používané metody boje proti mořské nemoci patří i řada obskurností, jako například pilulka acylpyrinu umístěná v pupíku, tyto metody ovšem fungují spíše silou vůle.

Nástrahy a nebezpečí n- Plavba ledovým polem způsobuje, že loď může lehce provést neočekávaný pohyb do libovolného směru, Osvědčuje se tedy staré námořnické pravidlo, podle kterého by jedna ruka měla být vždy vyhrazena pro zpětné získání rovnováhy či uchopení se držadla či jiné pevné opory. Zvláštní péči je třeba věnovat dveřím a jiným pohyblivým součástem, neočekávané zabouchnutí může mít za následek lehce zlomený prst pozapomenutý na nepravém místě a podobně. Povrch vnější paluby bývá často pokryt námrazou a je tudíž kluzký. Pád přes palubu znamená téměř jistě Váš konec, jelikož doba přežití v ledových vodách Antarktidy je kalkulována pouze v několika minutách.

Klaustrofobie - pro suchozemce nenavyklého na dlouhé pobyty v lodních prostorách může delší pobyt v uzavřeném lodním prostoru bez možnosti jeho opuštění znamenat poněkud klaustrofobický zážitek, je dobré si uvědomit, že se jedná vcelku o běžnou psychologickou reakci, s níž se potýkají často i mnohem drsnější nátury, a že několikadenní pobyt na turistické lodi se nedá ani vzdáleně  porovnat s ohromnou zátěží přezimování v temné Antarktidě.

Na člunu Zodiac

Čluny Zodiac jsou při antarktických expedicích nenahraditelné. Mají mělký ponor a šest nafukovacích oddílů, které jim poskytují ideální plovací a manévrovací vlastnosti. Při proražení jednoho či i několika oddílů mohou tyto čluny stále plavat. Pomocí těchto člunů je možno přistát i v normálně nepřístupných místech: na plážích, říčních březích, krách a podobně.

Pravidla přepravy na člunu:

  1. Vždy bezpodmínečně dodržujte pokyny obsluhy člunu.
  2. Při plavbě na sobě mějte vždy poskytnutou záchrannou vestu.
  3. Při vyloďování se z člunu přijměte nabízenou pomoc obsluhy. Použijte vždy „námořnického stisku“ – tj. vzájemného uchopení za zápěstí, nikoliv za dlaň, tento stisk je daleko pevnější než běžné podání ruky.
  4. Sebou si berte pouze jeden baťůžek na potřebné věci jako je fotoaparát, dalekohled, pláštěnka, náhradní boty atd. Snažte se mít obě ruce volné.
  5. Nikdy na Zodiacích nekuřte. Čluny jsou gumové s palivovými nádržemi, hrozí tudíž nebezpečí vznícení.
  6. Podmínky pro vylodění budou vždy oznámeny v předstihu: „mokré vylodění“ (většinou), znamená vylodění na pláži s výstupem do příbojových vln – voda sahá většinou nad kotníky; „suché vylodění“ (zřídka), znamená výstup přímo na suchou zemi. Očekávané povětrnostní podmínky budou též oznámeny v předstihu.
  7. Nikdy nevystupujte ze Zodiacu přes záď nebo příď, kterými je člun orientován k pláži. Náhlá vlna může člun pozdvihnout a nepozorného cestujícího srazit.
  8. Věci, které by neměli zvlhnout (fotoaparáty, kamery,..) je dobré mít v nepromokavém obalu. Nikdy nelze vyloučit spršku z mořské vlny či náhlou dešťovou přeháňku.
  9. Na člunu se může vždy vztyčit jen jedna osoba, při vysedání proto vstávejte postupně.

Na ostrověch a na pevnině

Antarktida je podle Antarktické úmluvy z roku 1959 a dle Protokolu o ochraně antarktického prostředí z roku 1991 přírodní rezervací. Signatářskými státy jsou i Česká i Slovenská republika, které převzaly nástupnictví po Československu, které k Úmluvě přistoupilo 14.6.1962. Antarktická úmluva i doplňující Protokol stanovují některá závazná pravidla, kterými se musí jak návštěvníci, tak vědečtí pracovníci při pobytu v Antarktidě řídit. Řadě oblastí Antarktidy byl přisouzen speciální statut, a to díky mimořádné vědecké hodnotě území z hlediska ekologického, geologického, historického či jiného. Do většiny těchto speciálních zón je vstup přísně zakázán mimo speciální povolení. Hranice zón nejsou v terénu vyznačeny, respektujte tedy prosím pokyny instruktorů. Návštěvníci Antarktidy nesmí narušovat vědecký výzkum, vědecká zařízení. Návštěvníci Antarktidy jsou dále povinni být připraveni na antarktické poměry tak, aby neohrožovali sami sebe a tím i případné další osoby. Záchranné akce v Antarktidě nelze očekávat.

Při pohybu v terénu:

  • dodržujte bezpečnou vzdálenost od divokých živočichů jak na pevnině, tak na moři.
  • dodržujte pokyny instruktorů, nevzdalujte se bez ohlášení od skupinky
  • nevstupujte bez patřičného vybavení na ledovce a sněhová pole, vždy hrozí pád do skrytých ledovcových trhlin
  • nevstupujte do nouzových útulků (mimo skutečně nouzové situace), o použití nouzového útulku informujte nejbližší antarktickou stanici případně příslušné národní úřady.
  • Nekuřte, a to zvláště v blízkosti divokých zvířat a u budov a člunů.
  • Na pevnině nejsou toalety, odskočte si vždy před vyplutím z lodi.

Chraňte divokou přírodu:

  • nekrmte, nedotýkejte se a nepřenášejte ptáky, tuleně a jiné živočichy, nepřibližujte se tak, aby musela tato zvířata změnit své chování (opustit hnízdo a podobně). Zvláštní pozornost je třeba věnovat při páření a péči o mladé.
  • Nepoškozujte rostlinstvo, k poškození mechů a lišejníků může dojít i chůzí či jízdou po mechových bochnících či lišejníky porostlých kamenech
  • Nepoužívejte zbraně, hluk omezte kvůli zvířatům na minimum
  • Nevnášejte do prostředí cizorodé rostliny, živočichy.
  • Neodhazujte odpadky (zvláště potravinové zbytky mohou obsahovat v Antarktidě neznámé viry, běžné drůbeží viry by byly schopny zdecimovat během několika týdnů celou kolonii tučňáků
  • Nesbírejte přírodniny (horniny, minerály, kosti, vejce, zkameněliny či souřásti historických budov (viz celní předpisy).
  • Neryjte do kamenů nápisy i jiná graffiti.
  • Snažte se o to, aby po Vašem pobytu v Antarktidě zůstalo co nejméně stop.

Typický den na palubě

Den začíná budíčkem a snídaní v lodní jídelně. Předchozího večera se koná stručný nástin dnešního programu, písemný itinerář obdržíte od kapitána před snídaní přímo do Vaší kajuty. Během plavby Drakovým průlivem probíhají po celý den odborné přednášky k programu. Během dní na kontinentu se vedoucí expedice snaží, abyste co nejvíce času na strávili na výsadcích. Po snídani tedy následuje první vylodění toho dne pomocí člunů Zodiac. Vylodění je avizováno palubním rozhlasem zhruba 15 minut před začátkem. Před výstupem z lodi je nutno učinit záznam otočením Vašeho lodního čísla v chodbě u vstupu na palubu, po návratu toto číslo vracíte zpět do původní polohy. Jedno vylodění trvá obvykle 2 – 4 hodiny. Po návratu na palubu následuje krátká siesta, poté oběd. Po obědě se koná obvykle druhé vylodění, případně je možno pozorovat scenérii podél plavební trasy, tu a tam tuleně na kře či velryby na otevřeném moři. Po večeři je možno do baru, lodní knihovny, či díky polárnímu dni dále pozorovat arktickou scenérii.

Informace o Ushuaia

Poloha: 54° 48′ 0″ S, 68° 18′ 0″ W

Region: Tierra del Fuego

Počet obyvatel: cca. 64.000

O městu Ushuaia se často mluví jako o nejjižněji položeném městě na světě, ačkoli ještě jižněji je položeno městečko Port Williams v Chile. Argentinské úřady však odmítají přiznat titul chilskému městečku, protože neodpovídá definici města. První obyvatelé – indiáni kmene Selk’nam – zde žili již před 10.000 lety. První Evropané se zde objevili již v dobách Malhaesových, nicméně za prvního evropského osadníka je považován britský misionář Waite Hocking Stirling, který zde strávil prvních devět měsíců roku 1869. Rok po něm dorazili další britští osadníci a založili první trvalé osídlení. V roce 1873 do Ushuaii přišli také první argentinští občané Juan a Clara Lawrencovi, kteří vyučovali na místní škole a ve stejném roce učinil tehdejší argentinský prezident, Julio Argentino Roca přítrž dalším rozmíškám o to, pod čí vládu region spadá. Vzal si příklad z britské věznice v Tasmánii a postavil zde nápravné zařízení pro recidivisty a další nebezpečné zločince. Výstavba a provoz věznice s sebou přinesla pracovní příležitosti a položila tak s konečnou platností pevný základ dnešnímu městu. Dnes je město především výchozím bodem pro Antarktické expedice či výpravy do okolních subpolárních lesů a hor. K zajímavostem patří Národní park Tierra del Fuego, do něhož se lze vypravit ze severnějších regionů země tzv. dráhou na konec světa (End of the World Train). K atrakcím patří pestrá flora a fauna zahrnující tučňáky, tuleně, velryby, kosatky aj. Oblast je velmi populární díky skvělým podmínkám pro horskou turistiku a také lyžování. Ushuaia je nachází v subpolární klimatické zóně. Teplotní průměry jsou v nejchladnějším měsíci 1° C a nejteplejším měsíci 9° C. Historická maxima jsou -20° C (červenec) a 31° C (prosinec). I přes velmi suché klima (560 mm/rok) je podnebí v Ushuaia velmi vlhké a během roku je zhruba 160 dní srážkových (déšť a sníh) a ještě více dní se zataženou oblohou a mlhami. K drsnému podnebí přispívají silné větry. Klima ostrovů v regionu je ovšem díky jihozápadním větrům daleko vlhčí. Vzhledem k nízkým teplotám během celého roku tu na některých místech sníh nikdy neroztává.

Průměrné teploty a srážky

Měsíc/Průměr          1.       2.      3.      4.      5.       6.       7.      8.      9.    10.  11.    12.
Teplota                    9,6    9,3    7,7     5,7    3,2     1,7     1,3    2,2    4,1   6,2  7,8    9,1
Srážky                     39    45,2   52,3   56,1  53,4  48,3   36,4  45,2  41,7  35  34,6  42,5

Přístav

Přístav v Ushuaii se nachází na ulici Avenida Maipu a jeho jediné molo umožňuje kotvení lodí na obou stranách při přílivu i odlivu. Z těchto důvodů si přístav vybralo několik operátorů plaveb na Antarktidu jako svůj výchozí bod. Vstup na molo je u křižovatky ulic Avenida Maipú a Comodoro Augusto Lasere (naproti hotelu Albatros a vládním budovám). Při vstupu na molo se budete muset prokázat cestovním pasem a palubním lístkem (v opačném případě Vás zaměstnanci přístavu nemusí na molo pustit). Pokud byste měli jakékoli potíže s orientací ve městě a hledáním přístavu, obraťte se na přístavní agenturu spolupracující s Oceanwide Expeditions:

Kontakty, obchody, služby

Přístavní agentura

SEALAND Ship Agents & Suppliers
Rivadavia 130, 1st Floor, Of. 110
9410 Ushuaia, Tierra del Fuego Argentina
Kontaktní osoby:
Edelmiro G. Centorami (Mobile +54 (9) 2901 415414)
Verónica Baldasso Palacios (Mobile +54 (9) 2901 415416)
Martin Chinicola (Mobile +54 (9) 2901 413305)
Office: Tel: +54 (2901) 425 085, Fax: +54 (2901) 422 869
Email: operations@sealand-agents.com.ar
Website: www.sealand-agents.com.ar

Další odkazy

www.sealand-agents.com.ar
www.e-ushuaia.com
www.tierradelfuego.org.ar

Obchody a služby

Pronájem oblečení a vybavení na Antarktidu (bundy, kalhoty, speciální holinky, batohy)
USHUAIAL TURISMO (denně 10.00 – 20.00)
Kontaktní osoba: Daniela Gonzales, 895 Gobernador Paz
Tel: +54-2901-436-003 a +54-2901-436-005
E-mail: ushuaiaturismo@speedy.com.ar

DTT (po - pá 09.30 – 13.00 a 16.00 – 21.00 / sobota 10.00 – 13.00 a 16.00 – 21.00 / neděle – zavřeno)
Kontaktní osoba: seňor Firpo, 903 Av San Martin (roh Av J.M. de Rosa)
Tel: +54-2901-434-939

Přístavní agentura
SEALAND Ship Agents & Suppliers, Rivadavia 130, 1st Floor, Of. 110, 9410 Ushuaia, Tierra del Fuego Argentina
Kontaktní osoby :
Edelmiro G. Centorami (Mobile +54 (9) 2901 415414)
Verónica Baldasso Palacios (Mobile +54 (9) 2901 415416)
Martin Chinicola (Mobile +54 (9) 2901 413305)
Office: Tel: +54 (2901) 425 085, Fax: +54 (2901) 422 869
Email: operations@sealand-agents.com.ar, website: www.sealand-agents.com.ar

Další odkazy: 

www.sealand-agents.com.ar
www.e-ushuaia.com
www.tierradelfuego.org.ar

Obchody a služby

Pronájem oblečení a vybavení na Antarktidu (bundy, kalhoty, speciální holinky, batohy)

USHUAIAL TURISMO (denně 10.00 – 20.00)
Kontaktní osoba: Daniela Gonzales, 895 Gobernador Paz
Tel: +54-2901-436-003 a +54-2901-436-005, ushuaiaturismo@speedy.com.ar

DTT (po - pá 09.30 – 13.00 a 16.00 – 21.00 / sobota 10.00 – 13.00 a 16.00 – 21.00 / neděle – zavřeno)
Kontaktní osoba: seňor Firpo, 903 Av San Martin (roh Av J.M. de Rosa)
Tel: +54-2901-434-939, firpol@speedy.com.ar

JUMPING (denně 9.00 – 21.00)
128 9 Av de Julio, Tel: +54-2901-436-709, Mobil 24h: +54-92901-503-105
E-mail info@jumpingushuaia.com.ar, website www.jumpingushuaia.com.ar

Další služby a informace

Informační centrum – Tourist Information Office

Roh ulic San Martin a Fadul
po – pá  09.00 – 22.00, so – ne 09.00 – 20.00

Pobočka na molu
po – pá  09.00 – 18.00, so – ne 09.00 – 18.00

Museo del Mundo

Roh ulic Maipu a Rivadavia, denně 09.00 – 20.00

Museo Maritimo (Muzeum námořní plavby)

Denně 09.00 – 20.00

Pošta

roh ulic San Martin a Godoy, po – pá  10.00 – 18.00 a so 10.00 – 13.00

Obchody

Obchody jsou otevřené zpravidla od pondělí až do soboty – 09.30 – 12.30 a 15.30 – 20.30/21.00. Některé obchody nemají přes poledne nebo v neděli zavřeno.

Směnárny

Thaler Exchange Bureau, 209 San Martin
po – pá 10.00 – 15.00 a 18.00 – 20.00, so 10.00 – 13.00 a 18.00 – 20.00, ne 18.00 – 20.00

HSBC Bank

297 Av Maipu, po – pá 10.00 – 15.00

Banco Frances

65 Av Maipu, po – pá 10.00 – 15.00

Banco Tierra del Fuego

roh ulic San Martin a Roca, po – pá 10.00 – 15.00

Poznámka: Uvedené informace se mohou bez ohlášení změnit. Pro výměnu peněz je nutné prokázat se vždy cestovním pasem.

 

Místní měna a kurzy

Argentinskou měnou je “peso” a užívají se pro ní zkratky $ nebo ARS. Kurz byl v době vydání tohoto dokumentu 1,00 ARS = cca. 3,20 CZK, 1,00 USD = ARS 5,70.
Během turistické sezóny v Antarktidě jsou pošty, banky a většina obchodů zařeny v následující státní svátky:

08. prosince                                     Neposkvrněné početí Panny Marie
24. a 25. prosince                            Vánoce
31. prosince a 1. ledna                    Silvestr a Nový rok
24. března                                       Den památky pravdy a spravedlnosti za oběti tzv. Špinavé války
Zelený čtvrtek a Velký pátek, Velikonoční pondělí

,

Celý svět na dlani

Vybírejte podle kontinentu

Afrika

Asie

Severní Amerika

Latinská Amerika

Evropa

Australie a Oceánie